Dešimtis metų į kaimus kursavę smulkieji vežėjai jau žvalgosi į greta autobusų stoties įsikūrusios Darbo biržos duris.

Ratuotas senienas veja iš rajono

Ratuotas senienas veja iš rajono

 

Panevėžio savivaldybei dar tik rengiantis skelbti konkursą keleivių vežėjui mieste parinkti, rajonas davė tam startą.

Senų maršrutinių autobusiukų erą rajono Savivaldybė nusiteikusi užbaigti jau šią vasarą. Nuo liepos keleivius į kaimus turėtų vežti bent jau apynaujai autobusai su juose įrengtomis vaizdo kameromis, vairuotojus kontroliuoti padėsiančia navigacine sistema. Tokias sąlygas privalės įvykdyti ką tik paskelbto konkurso laimėtojai.

Dešimtis metų į rajoną kursavę smulkieji vežėjai piktinasi, jog jiems varžytis užkirstas kelias. Nors Savivaldybė tikina konkuruoti dėl užsakymo sudariusi sąlygas ir smulkiajam verslui, šio atstovai pripažįsta neįstengsiantys pasiekti konkurso dalyviams iškeltos aukštos reikalavimų kartelės.

Naujų autobusų neįpirktų

Smulkiuosius vežėjus vienijančios asociacijos „Aukštaitijos ekipažas“ vadovo Broniaus Zaronskio žiniomis, iš rajone keleivius vežančių šešių mažųjų įmonių tik vienos vadovai svarsto galimybę dalyvauti paskelbtame konkurse.

„Išsilaikyti rinkoje mums nebėra galimybių“, – smulkiųjų vežėjų perspektyvą Panevėžio rajone mato B. Zaronskis.

Žmones į kaimą daugelį metų vežančias įmones labiausiai papiktino Savivaldybės užmojai priversti verslininkus atnaujinti transporto ūkį. Konkurse dalyvio surinktas balų skaičius tiesiogiai priklausys nuo autobusų amžiaus – kuo šie naujesni, tuo balai aukštesni, taigi galimybė laimėti didesnė.

Asociacijos vadovo teigimu, vienas autobusas, kurį turint jau būtų galima varžytis konkurse, kainuoja ne mažiau nei 10 tūkst. Eur. Kadangi įmonės aptarnauja ne po vieną kryptį, joms tektų įsigyti bent po 5–9 autobusus.

Tiek investuoti į naujas transporto priemones, pasak B. Zaronskio, esamiems vežėjams tiesiog neapsimoka dėl miglotų verslo perspektyvų.

„Garantijos, kad laimėsi konkursą ir važiuosi dar bent trejus metus, jokios. O kur nelaimėjus dėti naujus, už paskolą nupirktus, autobusus?“ – sako B. Zaronskis.

Vežėjui ir šiaip keista, kodėl kaimo keliukais turėtų kratytis apynaujai autobusai, jei ir dabartiniai, kurių kai kurie skaičiuoja netgi jau dvi dešimtis metų, sėkmingai kas pusę metų pereina techninę apžiūrą.

Girtų į kaimą neveš

Vežėjų asociacija Savivaldybei siūlė kompromisą: leisti konkurse dalyvauti ir senų autobusų turėtojams, o laimėtojui nustatyti protingą terminą, per kurį privalėtų pakeisti ratuotas senienas. B. Zaronskis apgailestauja, kad susitarti nepavyko.

B. Zaronskis teigia nebematantis galimybių smulkiesiems vežėjams išsilaikyti rajono rinkoje. T. Šiaudinio nuotr.

Vežėjus stebina ir kiti konkurso dalyviams keliami reikalavimai. Pavyzdžiui, įrengti autobuso salono priekinę dalį fiksuojančią vaizdo filmavimo įrangą, nufilmuotą medžiagą saugoti 60 dienų po duomenų užfiksavimo, o Savivaldybei pareikalavus pateikti įrašą. Taip pat sumontuoti GPS įrangą ir užtikrinti autobuso buvimo vietos duomenų teikimą į informacinę sistemą.

„Važinėti po kaimus mums navigacijos tikrai nereikia. Vežėjai puikiai orientuojasi. Ar navigacija reikalinga, kad būtų galima sekti vairuotoją? Niekas geriau vežėjų negalėtų sekti nei patys keleiviai. Kažkur nenuvažiuotume – iš karto skundas“, – įvertino asociacijos vadovas.

Konkurso sąlygose taip pat numatyta, kad užsakymą ateinančius trejus metus vežti keleivius į rajoną laimėjusi įmonė turės įsipareigoti suteikti galimybę Savivaldybei įdiegti elektroninį bilietą.

Dar viena konkurso dalyviams iškelta sąlyga turėtų sudominti ne tik vežėjus, bet ir pačius keleivius. Iš vairuotojų reikalaujama užtikrinti, kad į autobusą nebus įleidžiami nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų apsvaigę keleiviai.

Regi ateinantį stambų žaidėją

Į Panevėžio rajoną kursuojantys smulkieji vežėjai guodžiasi, esą jų įmonių laukia tik uždarymas – sutartys su rajono Savivaldybe baigiasi liepos 1-ąją.

Dėl neva neįveikiamų konkurso reikalavimų, B. Zaronskio skaičiavimu, rajone darbo gali netekti maždaug pusė šimto maršrutinių autobusų vairuotojų.

„Atleidžiamiems darbuotojams teks mokėti išeitines kompensacijas, o tai įmonėms reiškia didžiulius nuostolius. Ne visos bus pajėgios atsiskaityti“, – sako „Aukštaitijos ekipažo“ vadovas.

Kadangi Savivaldybės skelbiamas konkursas tarptautinis, B. Zaronskis įtaria, kad į keleivių vežimo rinką rajone gali bandyti įkelti koją stambus vežėjas. Ir nebūtinai vietinis Panevėžio autobusų parkas. Tai esą gali būti ir kaimyninės Latvijos bendrovė.

Nors Savivaldybė siekia, kad į kaimus žmones išvežiotų tvarkingi, naujesni nei dabar ir saugūs autobusai, B. Zaronskis įsitikinęs, kad dėl to nei keleiviai, nei pati Savivaldybė neišloš. Jo nuomone, vietoje esamų septynių vežėjų atsiradus vienam ar porai, bilietai nepigs, bet Savivaldybei keleivių vežimo išlaidos gali išaugti, jei stambi įmonė reikalaus kompensacijų už nuostolingus reisus.

Smulkieji vežėjai, pasak B. Zaronskio, dotacijų neprašo tik dėl to, kad jiems sudėtinga parodyti išlaidas.

„Daug įmonių savininkų patys vairuoja, patys remontuoja. Mes neturim tokių patalpų kaip Autobusų parkas ir tokio būrio dispečerių, mechanikų, valytojų“, – aiškino asociacijos vadovas.

Panevėžio autobusų parkas šiuo metu keleivius veža Pasvalio, Vabalninko ir Ramygalos kryptimis. Laikinasis bendrovės direktorius Arnoldas Gražys patvirtino, jog įmonė rengia dokumentus konkursui. Į kiek krypčių pretenduos Autobusų parkas, anot vadovo, paaiškės užbaigus ekonominius skaičiavimus.

Automobiliai „dievui ant garbės“

Smulkiųjų vežėjų mestus kaltinimus, esą Savivaldybės rankomis žlugdomas jų verslas, konkurso organizatoriai atmeta kaip visiškai nepagrįstus.

Vežėjo ieškoma aštuoniems maršrutams į rajoną ir dar penkių mokyklų mokiniams pavėžėti. Mokesčių administravimo skyriaus vedėjos Virginijos Jurkštienės teigimu, pretenduojantieji į Savivaldybės užsakymą gali paraiškas teikti varžytis dėl vieno, kelių ar visų maršrutų. Anot vedėjos, konkurso sąlygose nėra užsiminta, kad reikalingas vienas vežėjas visoms kryptims.

Anot jos, laimėtojas bus pasirinktas ne pasiūlęs mažiausią kainą už nuvažiuotą kilometrą, bet pateikęs ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą.

„Pirmiausia vertinsime automobilių būklę, atlyginimą darbuotojams. Jei techninė dalis mums atrodys tinkama, atplėšime antrą voką su siūloma kaina. Savivaldybės tikslas, kad būtų tvarkingas visas rajono maršrutinis transportas, nes šiuo metu jis dievui ant garbės“, – tvirtino V. Jurkštienė.

Vokai su vežėjų pateiktais pasiūlymais bus atplėšiami gegužės 4-ąją.

Griežtins finansinę kontrolę

Panevėžio rajono vicemerą Antaną Pocių stebina, kad reikalavimas atnaujinti autobusų parką vežėjų įvertintas kaip stambių šio verslo banginių protegavimas.

„Vien dėl keleivių maršrutinio transporto ūkis turi būti atnaujintas. Ne gyvulius juk vežioja, o žmones. Gatvėse galima pamatyti ir 25-erių metų automobilių, nors jie visi perėję techninę apžiūrą, niekada netraktuočiau, kad yra šiuolaikiški ir saugūs“, – pabrėžė A. Pocius.

Reikalavimą į kaimą vežančiuose autobusuose įrengti vaizdo kameras ir GPS sistemą vicemeras vadina normalia praktika ir jam keista, kodėl ji turėtų apeiti rajoną.

„Net vilkikų vairuotojai dėl GPS nebesiskundžia, važiuoja tik pagal navigacijos rodmenis, o ne kur nori ir kaip nori“, – sako A. Pocius.

Jis sutinka, kad tokia kontrolė kai kurių įmonių vairuotojus iš tiesų gali gąsdinti. Būta atvejų, kai, nesant keleivių, pasak vicemero, maršrutiniai autobusai nevažiavo iki galinės stotelės.

A. Pocius sutinka, kad šitaip smulkieji verslininkai bando sutaupyti, mat iš tiesų kompensacijų dėl nuostolingų reisų iš Savivaldybės neprašo. Kodėl vežėjams nerūpi susigrąžinti tuščiais reisais pravažinėtus pinigus, vicemeras turi savo nuomonę.

„Labai dažnai susiduriame su problema, kad įmonės ne visai pagal reikalavimus tvarko apskaitą ir dėl to turi didelių sunkumų įrodyti patirtus nuostolius. Metai iš metų tas kartojasi“, – teigė vienas iš rajono vadovų.

Dabar gi vežėjų buhalterinę apskaitą Savivaldybė tikisi suvaldyti į konkurso sąlygas įtraukusi dar vieną, turbūt labiausiai juos galinčią gąsdinti sąlygą.

„Savivaldybė turi tiksliai žinoti, pelningas ar nuostolingas maršrutas, kiek važiavo keleivių su lengvatiniais bilietais. Reikalavimai dėl ataskaitų bus gerokai griežtesni nei iki šiol – jos turės būti pateiktos rimtos ir laiku“, – įspėjo A. Pocius.

Komentarai

  • Pritariu, kad autobusai pagaliau turi būti žmoniški. Važinėju kelis metus į priemiestį. Tragedija kokios važiavimo sąlygos. Pirmiausia įlipimas- siauri praėjimai, nepatogus įlipimas, durys atsidaro kaip tik nori- vienos taip kitos kitaip- prie bortelio bijo privažiuoti, lipti reikia vos ne kaip iš traktoriaus. Tada sėdimos vietos- ir kojų nėra kur padėti nes ratas ir siaura nes sėdynės sugrūstos. O apie švarą tai iš viso nekalbame. Pernai vasarą ( o vasarą būna sausakimši tie autobusėliai, nes sodininkai važiuoja) vienas autobusėlis visą dieną važinėjo pakabines šiukšlių maišelius ir jų nekeisdamas- pavakaryje grįžau į miestą sėdėdama šiukšlių pilnų maišelių apsuptyje. Ir dar su grafikais bėda važiuoja kada važiuoja- nenori išlyginti užskubėjimo- pravažiuoja 10 min. anksčiau. Arba įveda tvarką, kad į sodus važiuojantys autobusai tarpinėse stotelėse nestoja- tik į sodus keleiviai vežami. Tad ir taikau važiuoti Kauno autobusu, nes jautiesi kaip žmogus, o ne kaip varguolis.

    • Atsakyti
  • Tikrai autobusai Dievui ant garbės. Tarška,barška. Žiemą juose šalta , o vasara -karštis.

Rodyti visus komentarus (2)

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų