Panevėžio gatves valančias ratuotas senienas netrukus pakeis nauji automobiliai, dėl kurių Savivaldybei teko įsivelti į teismų maratoną. M. Garucko nuotr.

Pirko kaip katę maiše

Pirko kaip katę maiše

 

 

Siekdamas išsaugoti žaliojo miesto vardą Panevėžys į gatves ruošiasi paleisti naujus jas plaunančius automobilius. Tačiau joms įsigyti viešųjų pirkimų konkursą paskelbusi Savivaldybė iki paskutinės sekundės nebuvo garantuota, kad nenusipirks įprastos gatvių šlavimo mašinos.

Miestą tvarkanti bendrovė „Panevėžio specialus autotransportas“ šią savaitę gyvena laukimo nuotaikomis. Jų garažo arsenalą artimiausiu metu turėtų papildyti du nauji automobiliai, kurie didžiuliais šepečiais ir aukšto slėgio vandens srove nuo gatvių ir šaligatvių valo susikaupusį purvą.

Šitoks valymo būdas mieste nėra naujiena. Kelininkai ir iki šiol turėjo dvi panašias mašinas, tik šios jau ganėtinai nusidėvėjo.

„Turėjome tris automobilius gatvėms valyti. Vienas jų nedidelis, šlavė sausuoju būdu ir į gatves išvažiuodavo retai, dar du automobiliai reguliariai valė su vandeniu. Tačiau dar 1990-uosius siekianti technika visiškai nusidėvėjo. Sulaukę naujų mašinų, senąsias paliksime rezervui“, – teigė Panevėžio specialaus autotransporto Miesto tvarkymo skyriaus viršininkas Algis Čeponis.

Užginčijo reikalavimus

Gatvių tvarkytojus nauja technika iš Europos Sąjungos pinigų aprūpinusi Panevėžio savivaldybė iki paskutinės viešųjų pirkimų konkurso minutės negalėjo būti tikra, kad į gatves paleis modernius įrenginius, o ne sandėliuose užsigulėjusias niekam neiškištas senienas. Už du automobilius sumokėta 328 tūkst. eurų. Savivaldybės vadovai tokį pirkinį vadina nulemtu ne viešųjų pirkimo konkurso reikalavimų, o paprasčiausios sėkmės.

Konkursą oro taršą galinčiai sumažinti moderniai technikai įsigyti Savivaldybė paskelbė dar 2016-aisiais. Tokius pirkimus su Europos Sąjungos finansine parama pastaruosius metus vykdė ne viena Lietuvos savivaldybė.

Visgi panevėžiečių konkursas buvo sustabdytas nespėjęs nė įsibėgėti, o Savivaldybė su viešųjų pirkimų sąlygas apskundusia įmone įsivėlė į daug laiko sąnaudų pareikalavusį teismų maratoną.

Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo Tomo Juknos teigimu, dar neįvykus konkursui gautas juo susidomėjusios vienos įmonės skundas dėl tiekėjams iškeltų perteklinių reikalavimų. Savivaldybė konkurso sąlygose buvo labai konkrečiai nurodžiusi, kokių automobilių laukianti iš tiekėjų. Ją domino tik šlapiai gatves valantys automobiliai. Verslininkai pareiškė, jog visus švaros ir ekologinius reikalavimus atitinka ir sausai valantys automobiliai, todėl tokių pašalinimas iš konkurso yra neteisėtas.

„Taigi buvome apkaltinti, kad nurodę, jog pirksime šlapio valymo įrangą, sudarėme nelygias konkurencines sąlygas rinkos dalyviams“, – teigė T. Jukna.

Anot jo, su tokiomis pačiomis kliūtimis susidūrė ne tik Panevėžys. Skundų dėl perteklinių reikalavimų sulaukė ir kitos šalies savivaldybės, norėjusios už europinę paramą įsigyti šlapiai valančius automobilius.

Panevėžio savivaldybė ir dabar nėra tikra, kad į gatves paleis modernius įrenginius, o ne sandėliuose užsigulėjusias ir niekam neiškištas senienas. M. Garucko nuotr.

Sąlygas sušvelnino

Panevėžio savivaldybė atsisakė koreguoti konkurso sąlygas ir abi pusės daugiau nei pusmečiui įsisuko į teismų karuselę.

Iš pradžių bylos ėmęsis Panevėžio apygardos teismas pripažino pirkėjo tiesą, bet aukštesnės instancijos Apeliacinio teismo sprendimas buvo palankus verslininkams. Savivaldybei nurodyta pakoreguoti konkurso sąlygas – iš jų išbraukti viską, kas susiję su šlapiuoju gatvių valymu: konkrečius reikalavimus automobiliniams purkštukams, šepečiams, vandens talpykloms.

„Buvome numatę, kad tas pats automobilis turėtų ir aukšto slėgio plovimo funkciją, jog išsiliejus skysčiams, kurių neįmanoma nuo gatvių nušluoti, būtų galima nuplauti. Užsienio valstybėse įprasta gatves, ypač po masinių renginių, plauti aukšto slėgio srove. Mes irgi norėjome tokios funkcijos, bet turėjome išimti reikalavimus, susijusius su viskuo, kas šlapia, ir palikti abstrakčią nuorodą, kad perkame automobilį gatvėms valyti“, – teigė T. Jukna.

Apskundė ir nebedalyvavo

Teismo nurodymu iš konkurso sąlygų išbraukusi visus reikalavimus, susijusius su konkretaus valymo būdo automobiliais, 2018-ųjų rudenį Savivaldybė atnaujino viešąjį pirkimą. Šį kartą jame jau galėjo dalyvauti ir sausai gatves valančią techniką pardavinėjantys tiekėjai.

Tačiau pirmąjį pirkimą apskundusi ir lygias teises per teismą išsikovojusi įmonė konkurse nebepasirodė. Paradoksas, bet šįkart Savivaldybė sulaukė tiekėjų pasiūlymų vien dėl šlapio valymo technikos.

Viešąjį pirkimą laimėjo įmonė „Komuva“ iš Vilniaus.

„Tikrai sėkmės dalykas, kad nupirkome šlapio valymo mašiną. Kadangi konkurso sąlygose nukarpėme visus pirminius įrašytus reikalavimus ir apribojimus, negalėjome būti garantuoti, kad viešųjų pirkimų lengvata pasinaudoję tiekėjai neparduos kokios sandėliuose užsilikusios senienos, kurios niekam iškišti nebegali“, – teigė T. Jukna.

Administracijos direktoriaus pavaduotojas abejotinai vertina tokius reikalavimus viešųjų pirkimų konkursams, dėl kurių į šoną nustumiami pirkėjo lūkesčiai. Perkant bet kokį daiktą, pasak T. Juknos, norisi gauti jį pagal savo poreikius, tačiau ginčų bijančios savivaldybės priverstos taikytis prie pardavėjų poreikių.

T. Jukna spėja, kad Panevėžio konkursą apskundusi įmonė galbūt tenorėjo prakišti rinkoje nebepatrauklią prekę, bet teismams užsitęsus jai pavyko įrenginius parduoti kitiems.

Pavaduotojo nuomone, jei Savivaldybė būtų iš karto nusileidusi, dabar Panevėžys savo gatves šluotų sausais šepečiais ir aplinkos tarša dėl to nė kiek nemažėtų.

Su konkursą dėl gatvių valymo technikos užginčijusia įmone „Sekundei“ susisiekti nepavyko. Skambinant bendrovės internetinėje svetainėje nurodytais telefonų numeriais, niekas neatsiliepė.

T. Jukna spėja, kad Panevėžio konkursą apskundusi įmonė galbūt tenorėjo iškišti rinkoje nebepatrauklią prekę, bet teismams užsitęsus jai pavyko įrenginius parduoti kitiems.

Lauks šilumos

„Nauji gatvių valymo įrenginiai efektyviai prisidės prie oro kokybės gerinimo mieste“, – teigė Panevėžio miesto savivaldybės Miesto infrastruktūros skyriaus specialistė Rūta Taučikienė.

Aplinkos užterštumas visada švariu laikytame Panevėžyje pastaruoju metu iš tiesų ėmė kelti nerimą. Praėjusiais metais užterštumo kietosiomis dalelėmis rodikliai mieste viršyti tik šešias dienas per metus, o šiemet nuo metų pradžios jau penkias dienas fiksuota didesnė nei leidžiama tarša kietosiomis dalelėmis.

Tikimasi, kad nauja gatvių valymo technika padės jas efektyviau surinkti, nes valant vandeniu nuo gatvių į orą nepakils dulkių kamuoliai.

Bendrovės „Panevėžio specialus autotransportas“ vadovai pripažįsta, kad po šios sniegingos žiemos Aukštaitijos sostinės gatvės ypač užterštos. Visgi su nauja technika pulti jų valyti kelininkai neskubės. Teigiama, kad gatves švarinti šlapiuoju būdu dar nėra tinkamos ir oro sąlygos. Esant minusinei oro temperatūrai, vandenį liejantys automobiliai gali imti gesti.

Paskutinį kartą Panevėžio gatvės švarintos dar prieš žiemą.

Apskaičiuota, kad praėjusių metų pavasarį iš miesto gatvių jų prižiūrėtojai surinko ir į sąvartyną išvežė 123,36 tonų per žiemą susikaupusių atliekų – smėlio, žemių, šiukšlių.

Komentarai

  • Nu kokia neteisybė, kai negalima nusipirkti to, ko iš tiesų reikia. Kas mūsų šalyje kepa tokius nelogiškus įstatymus? Kas per … sėdi seime?

    • Nuo Panevėžio seime tai Urbšys ir Matelis.

      • Matelis?
        Urbšys?

  • PIRKIMUI TURIU ŠIMTĄ EURŲ.
    (kitos informacijos nepateikiu, nes supratau, kad vis tiek nurodytų pirkti ne tai, ko man reikia ir ko noriu, bet tai, ką kažkas norėtų parduoti).
    Lietuvėle, kur eini?

    • Atsakyti
  • Vienu žodžiu trūksta žodžių…………

  • Kada valdzioje esantys neandartaliečiai supras, kad purvą iš kažkur atsiveža transportas ir statybvietėse bus privaloma plauti transporto priremonių ratus? Kam šluoti jeigu Janonio gatvė nesutvarkyta ir važinėjama po maurynus ?

  • asile tu asile,tu supranti ka reiskia plauti visu masinu ratus,kai rekonstruojama visa gatve…kad tau reikia plauti purvu uznesta galva,tai tiesa

    • Asilu asilui aiskinu, kad dabar nėra prasmės šluoti gatvių, nes jas teršia pastoviai purvinais ratais vazinejantys auto. Protingas žmogus kuris neskiria gatvės rekonstrukcijos nuo šaligatvių ir aikštelių įrengimo ir apšvietimo rekonstrukcijos. Aiškinu, gatvė yra važiuojamoji dalis 🙂 O kalbu bendrai apie į statybvietes važiuojančio sunkiojo transporto ratų plovimą.

Rodyti visus komentarus (8)

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų