V. Bulaičio nuotr.

Kontrastais ir lytėjimu atpažįstama tapyba

Kontrastais ir lytėjimu atpažįstama tapyba

Menui neabejingi panevėžiečiai įpusėjus savaitei skubėjo net į dviejų parodų – taktilinės „Blind date“ ir jaunųjų tapytojų „Nežinomasis“ – atidarymą miesto Dailės galerijoje. Šį kartą gyventojams pristatytos dvi išskirtinės kompozicijos, kviečiančios vizualų meną ne tik pamatyti, bet ir pajusti lytėjant.

Pažinti ne tik akimis

Į Panevėžį atkeliavusi ekspozicija „Blind date“ – XX amžiaus Lietuvos dailininkų paveikslų reljefinių reprodukcijų serija – pirmiausia visuomenei pristatyta Nacionalinėje dailės galerijoje, Vilniuje. Net dešimtį parodoje eksponuojamų Lietuvos dailės aukso fondo kūrinių parengė skulptoriai Jonas Aničas ir Matas Janušonis. Jiems talkino Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga bei ilgametę patirtį šioje srityje turintys Italijos specialistai.

Parodos darbai neįprasti tuo, kad ekspozicijoje pristatomi ne tik paveikslų originalai, bet ir taktilinės jų reprodukcijos. Šiuos reljefinius kūrinius galima liesti ir taip suprasti paveikslo turinį.

Vienas iš parodos kuratorių Matas Drukteinis sako, kad projektas jau įgyvendino bent vieną iš jam iškeltų tikslų – suaktyvino diskusijas apie kultūros ir meno prieinamumą žmonėms, turintiems regos negalią.

Tikimasi, kad šiems asmenims sudarytos sąlygos bus patrauklios siekiant praplėsti žinias ir suvokimą apie nacionalinį dailės paveldą, bus išugdytos asmeninės meninio suvokimo kompetencijos.

„Siekiame, kad aklame pasimatyme su Lietuvos daile susipažintų ir lytėjimo pojūčiu vizualaus meno pasaulį atrastų ne tik sostinės, bet ir kitų šalies miestų bendruomenės“, – teigia M. Drukteinis.

Miesto gyventojams ir svečiams suteikiama išskirtinė galimybė pasitelkus penktąjį – lytėjimo – pojūtį kiek neįprastai atrasti vizualaus meno kūrinį, susitelkti į detales.

Ekspozicija dedikuota skirtingiems praėjusio amžiaus dailės judėjimams, sambūriams. Ji kviečia patyrinėti kūrinius, pristatančius Lietuvos tapybos svarbius pokyčius. Tradicinius žanrus – peizažą, portretą – keičia „dekonstruotas“ paveikslas, siurrealistinė vizija ir konceptuali tapyba. Lankytojai supažindinami su socialinės tematikos kūriniais, avangardo eksperimentais, naujų idėjų paieškomis ir komentarais dailės klasikai.

Individualus požiūris

Antrame Dailės galerijos aukšte atidaryta jaunųjų tapytojų paroda „Nežinomasis“. Joje pristatomi šešių jaunų, ką tik Vilniaus dailės akademiją baigusių dailininkų tapybos kūriniai, sukurti per pastaruosius kelerius metus.

Parodos autoriai – Raminta Blaževičiūtė, Jūratė Girdvainis, Liepa Pivoraitė, Adelė Pukelytė, Dominykas Sidorovas ir Iveta Utakytė – dar tik žengia pirmuosius žingsnius meno pasaulyje, todėl jie primena matematinių lygčių nežinomuosius, kai paaiškėja tik gerokai pasukus galvą.

Parodos kuratorės Ievos Šukytės teigimu, kūrinių nejungia bendra tema, tačiau būtent kontrastas leidžia žiūrovui susipažinti su kiekvienu menininku individualiai, akis į akį.

Jauniesiems autoriams būdingos kūrinių temos ir braižas aiškiai atsiskleidžia eksponuojamuose darbuose. Anot I. Šukytės, vieniems jų svarbi vaikystės atsiminimų ir žaidimo aikštelių tema, kiti stebi savo aplinką ir deformuoja ją iki aiškių architektūrinių detalių arba kalba apie objektą kaip ženklą ir priartėja prie vizualių semiotikos apraiškų.

„Jaunatviškame veržlume nėra baimės eksperimentuoti ir klysti, žaisti su schemomis ir galbūt iš pirmo žvilgsnio banaliais objektais, suteikiant jiems savąją reikšmę“, – įsitikinusi parodos kuratorė.

Parodos „Blind Date“ ir „Nežinomasis“ Panevėžio miesto dailės galerijoje veiks iki rugpjūčio 4 dienos.

Galerija

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų