Laisvės a. sutvarkymo vizijoms ekspertai pažėrė kritikos

Laisvės a. sutvarkymo vizijoms ekspertai pažėrė kritikos

Dailės galerijoje aptarus 10 pateiktųjų projektų, kaip atnaujinti Laisvės aikštę ir jos prieigas, architektai ekspertai Audrys Karalius ir Lukas Rekevičius negailėjo kritikos, kai kuriuos apibūdino netgi kaip isteriškus, o kiek palankiau įvertino vos du.

Dešimt architektų pasiūlymus, kaip sutvarkyti Panevėžio centrą, pateikė dviejuose užklijuotuose vokuose – viename jų projektai, kitame – duomenys apie autorių. Kol komisija neišrinko geriausio darbo, autoriai nėra žinomi – vokas su nugalėjusio darbo autoryste galės būti atplešiamas tik paskelbus konkurso rezultatus.

Pirmasis darbas (nr. 000022) A. Karaliaus ir L. Rekevičiaus įvertintas kaip vidutiniškas, jame, ekspertų nuomone, per daug estetikos, o autobusų stoties aikštė palikta per siaura. Anot A. Karaliaus, funkcijų gausa šiame projekte žavi, tačiau tai labiau dizainiškas žaislas.

NR. 081203

Antrąjį projektą (nr. 001007) ekspertai taip pat įtraukė į vidutiniųjų sąrašą. Darbas architektams pasirodė architektūriškai raštingas ir estetiškai gražus, jie gyrė ir projekte išlaikytą Laisvės a. ryšį su Senvage. Visgi recenzentai pasigedo didesnio dėmesio pirmiesiems pastatų Laisvės aikštėje aukštams, kur įsikūrusios komercinės patalpos. Ekspertai sukritikavo sprendimą ir uždengti J. Miltinio paminklą.

Trečiojo darbo (nr. 001101) turinys, pasak A. Karaliaus, nenuobodus, Visgi, pasak architekto, nors projektas ir drąsus, tas ne visada yra gerai. Recenzentas pavadino šį projektą klaidingu prancūziško parko atvaizdavimu, o abejonių kilo ir dėl užspaustos Senvagės, ir taip pat dėl pirmųjų aukštų Laisvės aikštėje.

Ketvirtajame projekte (nr. 081303) ekspertams pritrūko žaliosios zonos. Jų nuomone, laisvo ploto palikta per daug, o penktasis pasiūlymas (nr. 150309) labiau priminė parką nei miesto centrą. Projekte numatytas lauko kavinių iškėlimas į vidurį aikštės taip pat sukėlė daug abejonių.

Šeštasis darbas (nr. 303134) A. Karaliui ir L. Rekevičiui pasirodė be minties, isteriškos kompozicijos, o labiausiai projekte ekspertai pasigedo šilumos.

Septintojo projekto (nr. 313373) idėja įkurti pėsčiųjų gatvę jiems pasirodė irgi neapgalvota, o Laisvės aikštėje numatytas amfiteatras ekspertų nenudžiugino dėl savo dydžio ir trajektorijos.

Aštuntasis projektas (nr. 314314) sukėlė bene daugiausiai kalbų. Šiame darbe siūloma įrengti apžvalgos bokštą Laisvės aikštės erdvėje, kam nelinkę pritarti darbus recenzuojantys architektai. O autobusų stoties atnaujinimą A. Karaliaus pavadino netgi „perlenkta lazda“.

Priešpaskutinįjį visuomenei pristatytą darbą (nr. 456789) L.Rekevičius priskyrė prie vidutiniųjų: „Lyginant su pirmuoju darbu, čia pamestas mastelis. Erdvė Laisvės aikštėje pergrūsta, panaši į mini golfo aikštelę, bet pačios aikštės išplatėjimas gana protingas“.

Tačiau A. Karalius šį projektą įvertino kaip vieną geriausių iš dešimties pateiktųjų. Ekspertas palankiai įvertino aikštėje paliktą žalią erdvę, Senvagės formos.

Paskutinysis projektas (nr. 713712) patiko tiek A. Karaliui, tiek L. Rekevičiui. Autobusų stotis šiame projekte, anot jų, stiprus urbanistinis formatas, o visas darbas įvertintas, kaip traukos taškas.

NR. 71312

Šio darbo autorius siūlo miesto centre atsisakyti didelio ploto automobilių ir dviračių stovėjimo aikštelių,

dviračiams numatyti daugiau pavienių stovų, automobilių parkavimą gatvėse skaidyti po 2-5 vietas. Parkavimą koncentruoti numatomoje daugiaaukštėje parkavimo aikštelėje prie autobusų stoties. Prie kiekvienos svarbios įstaigos siūloma suformuoti atitinkamą viešąją erdvę: prie savivaldybės-aikštę, prie kolegijos-skverą ir pan.

Nugalėtojas – jau rugsėjį

Laisvės aikštės su prieigomis bei autobusų stoties prieigų konkursui pateiktas idėjas Dailės galerijoje galima apžiūrėti iki rugsėjo 5 d.

Savivaldybės administracijos direktoriaus, architekto Rimanto Paužos vadovaujama komisija, kurią sudaro architektai Linas Tuleikis, Arvydas Narkevičius, Irena Kliobavičiūtė, Loreta Paulauskienė, Dalia Uogintė, Gilma Teodora Gylytė, kraštovaizdžio architektė Ramunė Sanderson, Panevėžio savivaldybės Teritorijų planavimo ir architektūros skyriaus vedėja Daiva Gasiūnienė, geriausią projektą paskelbs rugsėjį.

Su jo autoriumi bus pasirašytos trys sutartys dėl centrinės miesto dalies atnaujinimo. Pasak D. Gasiūnienės, konkurso laimėtojas nebūtinai galės vadovautis tik savo paties darbu.

„Jeigu žmogui patiks, tarkime, koks nors suoliukas iš kito projekto, jis galės kooperuotis ir šiek tiek koreguoti savo planus“.

Atnaujinti Laisvės aikštę su prieigomis numatyta iki 2020 metų, panaudojant ES lėšas. Tam ketinama panaudoti 4,8 mln. Eur.

Galerija

Komentarai

  • Gal užtenka fantazijų apie Laisvės a. ar autobusų stoties rekonstrukcija. Renovuokit geriau esamą stoties pastatą, o Laisvės a. tikrai nėra labiausiai apleista vieta mieste. Miestui verkiant reikia apleistas teritorijas tvarkyti, o ne fantazuoti kaip Laisvės a. iš naujo dviratį išrasti.

    • Atsakyti
  • Jeigų idėtumem dabartinės Laisvės aikštės projektą šalia esančių konkurso darbų jis būtų pats geriausias!

  • Praėjo beveik 30 metų, o vis tebeskelbiami konkursai. Kiek tokių jau buvo? Paskaičiuokite… Žinoma, prizininkai kiekvienąkart gauna honorarus. Kas be ko – šis tas nubyra ir skirstytojams…O rezultatas – NULINIS! Ukmergė per tą laiką jau spėjo pasistatyti antrą naują šiuolaikinę autobusų stotį… Matyt, mūsų savivaldybės klerkai vadovaujasi oro prognozuotojams taikomu kalambūru – ech, zbuditsa nie sbuditsa, zavtra pozabuditsa… Ir niekas nesuka galvos.

  • daro autobusu stotis,ji sumenkina ir viso miesto ivaizdi.Nesvarbu kokio grazumo bus laisves aikste nusileidus zemyn patenki 50metu atgal.Negi taip sunku rekonstruoti,sutvarkyti aplinka.Dabar atrodo,kaip kazkoks uzkampiu uzkampis.O aikste normaliai atrodo pagal visa miesta.Aisku graziausia vieta yra senvage.Aciu projektuotojui ir darbininkams,kurie viska padare.Jei ne ji ,nebutu kur pabuti,pasidziaugti ir kitiems ka parodyti.Saligatviais gali vaikscioti tik nuleides galva,nes nezinai kaip kojas statyti,plyteles isluze,issiklaipe.Gal todel tiek mazai vaikstanciu?Vairuotojai keikiasi,nes gatves lauzo masinas.Taigi siulyciau elgtis,kaip geram gaspadoriui savo seimoje:pirmoj eilej ten ,kur labiausiai reikia..

Rodyti visus komentarus (4)

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų