Iš vieno miesto į kitą išvažiavę keleiviai dar negali būti garantuoti, kad kažkur pakelėje sulūžus autobusui neteks patiems ieškoti, kaip baigti kelionę. V. Bulaičio nuotr.

Kelionė į Panevėžį – be garantijų

Kelionė į Panevėžį – be garantijų

Vokietijoje nebeeksploatuojamų ratuotų senienų neseniai įsigijęs ir tokiu pirkiniu keleivius nustebinęs Panevėžio autobusų parkas užsitraukė ir tarpmiestiniais reisais važinėjančiųjų rūstybę. Pakeliui iš Vilniaus sugedus autobusui, žmonėms teko patiems ieškoti, kaip parsikapstyti iš vieno miesto į kitą.

Nors Susisiekimo ministerija siūlo pasinaudoti milžiniška Europos Sąjungos parama ir pusvelčiui pirkti naujutėlius ekologiškus autobusus, Panevėžio savivaldybė į tokį atsinaujinimą kelią užsikirto kadaise keleivių vežimo paslaugą be konkurso įdavusi į jai pačiai pavaldžios įmonės rankas.

Ką reiškia sėstis į Panevėžio autobusą, patyrė nepavydėtinoje situacijoje prieš savaitę atsidūrę keleiviai, vakare bandę parkakti iš Vilniaus į Aukštaitijos sostinę.

Iš Vilniaus stoties išvažiavęs šiek tiek po 18 val. Panevėžio autobusų parko autobusas žmones tenuvežė vos keletą kilometrų. Tik išvykęs iš miesto sugedo, o keleiviai buvo išlaipinti Tarandės stotelėje. Į dispečerinę paskambinusiems sunerimusiems žmonėms buvo paaiškinta, esą „seni autobusai genda“, ir pasiūlyta pusvalandį palaukti kito reiso į Panevėžį.

Kantriai stotelėje tiek pralaukusius keleivius vežėjas paliko it musę kandusius – atvažiavęs antrasis autobusas buvo pilnas. Į Panevėžį susiruošusiems, bet netilpusiems keleiviams teko patiems ieškoti, kaip tęsti kelionę. Dalis jų švenčiančios Aukštaitijos sostinės taip ir nepasiekė – apsisukę tiesiog grįžo į Vilnių.

Dėl situacijos Panevėžio autobusų parke Savivaldybės ir įmonės vadovams raštą įteikusios Panevėžio tarybos narės Gemos Umbrasienės teigimu, pakelėje palikti keleiviai iš įmonės nesulaukė net atsiprašymo, o situaciją „ypač jautria“ daro ir tai, jog tą dieną Aukštaitijos sostinė buvo pradėjusi švęsti gimtadienį.

Panevėžio autobusų parko vadovams teks pasiaiškinti dėl pakelėje tarp Vilniaus ir Aukštaitijos sostinės sugedus autobusui paliktų keleivių. V. Bulaičio nuotr.

Panevėžio autobusų parko vadovams teks pasiaiškinti dėl pakelėje tarp Vilniaus ir Aukštaitijos sostinės sugedus autobusui paliktų keleivių. V. Bulaičio nuotr.

Nežino, kaip atsiprašyti

Incidentas kelyje Panevėžio autobusų parko vadovams – naujiena. Šiuo metu į komandiruotę išvykęs įmonės generalinis direktorius Rimantas Petukauskas teigė apie autobuso gedimą nesąs informuotas.

Direktorių nustebino pretenzija dėl esą nekultūringo bendravimo su keleiviais.

„Kaip mes turėjome keleivių atsiprašyti – susirasti po vieną?“ – klausė R. Petukauskas.

Jo pavaduotojo Alvydo Dirsės teigimu, sugedus autobusui kitas papildomas siunčiamas esant „beviltiškai situacijai“, kai daugiau nėra galimybių parvežti keleivių.

„Iš Vilniaus važiuoja krūva autobusų. Persėsti ten nėra problemų“, – didelės bėdos nematė A. Dirsė.

Iš 110-ies Panevėžio autobusų parko autobusų tarpmiestiniais reisais važinėja 35-i. Iš jų 20-ies amžius siekia iki 5-erių metų, kiti – iki 20-ies metų.

Sparčiau atnaujinti autobusų parką, pasak R. Petukausko, įmonės galimybės ribotos dėl populiarumą praradusios keleivių vežimo paslaugos. Anot jo, iš Vilniaus į Panevėžį įprastai važiuoja vos 3-4 žmonės.

Direktorius pripažįsta, kad autobuso gedimu pasibaigęs reisas Panevėžio gimtadienio išvakarėse buvęs išskirtinis – tąkart iš Vilniaus vyko nemažas būrys keleivių.

Nors iš miesto į miestą važinėjančių keleivių srautais Autobusų parkas negali pasigirti, vis dėlto tarptautiniai reisai įmonei neša pelną.

Paties parko darbuotojai tokį paradoksą paaiškina laviravimu senais autobusais: į reisus dažnai leidžiami seni, bet nedideli autobusai, motyvuojant jų mažesnėmis kuro sąnaudomis.

R. Petukausko teigimu, Panevėžio autobusų parkas tarp šalies vežėjų – vienas geriausiai atnaujinančių savo transportą. "Sekundės" archyvo nuotr.

R. Petukausko teigimu, Panevėžio autobusų parkas tarp šalies vežėjų – vienas geriausiai atnaujinančių savo transportą. „Sekundės“ archyvo nuotr.

Prisipirko senienų

Prieš keletą metų pasistatęs vienintelę regione suspaustų gamtinių dujų kompresorinę ir investavęs į naujas bebaigiamas statyti patalpas, Savivaldybei pavaldus Autobusų parkas neseniai pagarsėjo diskusijas sukėlusiu pirkiniu. Įmonė šįmet savo transportą bazę atnaujino prisipirkusi 17-os metų autobusų, kokių Europa atsisako kaip neekonomiškų ir teršiančių aplinką.

Jau kurį laiką mieste važinėjančius aštuonis dyzelinu varomus geltonus „Mercedes Citaro 530“ autobusus iš Rėgensburgo (Vokietija) autobusų parko Panevėžio keleivių vežėjas įsigijo už naudoto lengvojo automobilio kainą – už visus sumokėjęs 58 tūkst. eurų, arba po 7250 Eur už kiekvieną. Panevėžiečių iš vokiečių įsigyti autobusai pagaminti 2001-aisiais ir šioje Vokietijos dalyje tokias ratuotas senienas eksploatuoti draudžiama.

Paskutinį kartą naujais miesto maršrutiniais autobusais Panevėžio autobusų parkas pasipildė tik 2014-aisiais. Tąkart Aplinkos ministerija keleivinio transporto įmonėms centralizuotai nupirko 93-is mažai taršius miesto autobusus, Panevėžiui teko devyni, varomi dujomis. O prieš dar porą metų įmonė už Europos Sąjungos paramą įsigijo šešis hibridinius, elektra ir dyzeliu varomus, autobusus.

Sustojusį parko transporto atnaujinimą A. Dirsė aiškina įmonės investicijomis į pastatus.

Angarą ir administracinį pastatą pardavęs prekybos tinklui, Panevėžio autobusų parkas baigia statyti naują pastatą, į kurį žadama persikraustyti iki metų pabaigos.

„Statybos vykdomos savo lėšomis, su banko paskola. Atnaujinti autobusų bazę mūsų galimybės labai ribotos“, – „Sekundei“ tvirtino A. Dirsė.

Visgi, anot jo, dar šiais metais parkas atsinaujins dviem autobusais. Jiems įsigyti šiuo metu paskelbtas konkursas. Naujieji autobusai važinės tarpmiestiniais reisais.

Milijonų nepasiekia

Kad Panevėžio autobusų parko bazėje „nekokia situacija“, sutinka ir vicemeras Aleksas Varna.

„Autobusų amžius toks, kad atnaujinimas būtinas. Iš kiek daugiau nei 100-o autobusų apie 60 – nuo 15-os iki 20 metų“, – pripažįsta A. Varna.

Panevėžys jau turėjo apčiuopiamą galimybę atnaujinti savo transporto parką. Susisiekimo ministerija savivaldybėms yra numačiusi lėšų naujam keleiviniam transportui įsigyti. Aukštaitijos sostinės laukia 2 mln. eurų, už kuriuos būtų galima nupirkti bent 8–10 naujutėlaičius autobusus.

Visgi šis geras kąsnis Panevėžiui kol kas nepasiekiamas dėl pačios Savivaldybės malonės savo vežėjui. Savivaldybei priklauso 100 proc. Autobusų parko akcijų. Su savo įmone ji pasirašiusi vidaus sutartį, o tai reiškia, kad keleivių vežimo paslaugą parkui į rankas įdavusi be jokios konkurencijos.

Įmonė Panevėžyje turi visišką monopolį – yra vienintelis keleivių vežėjas mieste, autobusais pervežantis apie 100 proc. visų keleivių.

Kas po metų veš panevėžiečius, paaiškės pasibaigus Savivaldybės skelbtam tarptautiniam konkursui vežėjui parinkti. (V. Bulaičio nuotr.)

Kas po metų veš panevėžiečius, paaiškės pasibaigus Savivaldybės skelbtam tarptautiniam konkursui vežėjui parinkti. (V. Bulaičio nuotr.)

Konkurencija auga

Kad Panevėžys galėtų pasiimti ministerijos jam numatytus ES milijonus autobusams pirkti, sutartis su vežėju turi galioti dar bent 5-erius metus. Savivaldybės sutartis su Autobusų parku baigiasi kitų metų pabaigoje. Nors ji buvo pasirašyta maksimaliam laikui su galimybe pratęsti, ir šis šansas jau yra išnaudotas.

Sutartis, parkui leidžianti be konkurencijos valdyti rinką, veikiausiai ir vėl būtų pasirašyta, bet dabar tokiems savivaldybių vidaus sandoriams su pačių valdomomis įmonėmis skersai kelio stojo Susisiekimo ministerija. Ji reikalauja, jog į ES paramą naujiems autobusams įsigyti pretenduojančios savivaldybės sudarytų galimybę dėl keleivių vežimo įmonėms varžytis viešame konkurse.

Tokią sąlygą, atveriančią kelią konkurencijai, ne viena šalies savivaldybė skundė Konkurencijos, taip pat Viešųjų pirkimų tarnyboms, bet liko nieko nepešusios.

„Kai prieš daug metų Savivaldybė pasirašė sutartį su parku, nereikėjo jos derinti su Konkurencijos tarnyba. Dabar jau privaloma“, – teigė A. Varna.

Tokia situacija Panevėžio autobusų parkui labai nepalanki. Mat spaudžiama Savivaldybė jau rengiasi skelbti tarptautinį konkursą naujam vežėjui parinkti. Vicemeras sutinka, jog realu, kad į daugelį metų pokyčių nemačiusią Aukštaitijos sostinės keleivių vežimo rinką koją gali įkelti ir visai naujas žaidėjas, kad ir Latvijos ar bet kurios kitos ES šalies įmonė.

Panevėžio autobusų parkas nenusiteikęs užleisti rinkos.

„Mes laimėsim. Mūsų maža paslaugų savikaina, geros kainos“, – įsitikinęs R. Petukauskas.

Jo nuomone, jei atsirastų pigiau nei parkas panevėžiečius vežti nusiteikusi įmonė, veikiausiai šioji tik blefuotų siekdama užsakymo, bet vargu ar būtų pajėgi vykdyti įsipareigojimą.

Komentarai

  • Kažkoks kratinys. Pradėta apie nesėkmingą tarpmiestinę kelionę, baigta senais miesto autobusais ir konkursu miesto maršrutams. Gal žurnalistė įsivaizduoja, kad miesto autobusai veža ir į užmiestį?

  • Nu labai tendencingas straipsnelis, labai…

  • Tikrai. Saunuolis Petukauskas taip ir reikia. Tegu nevazineja niekas ju nepraso. Dar matai atsiprasymo nori – tegu savo autobusa nusiperka ir vaziuoja i visas keturias puses.

    • Atsakyti
  • Kokie vadovai, tokia ir aptarnavimo kultūra. Monopolis, viskas tuo ir pasakyta. Tenka pavažiuoti tiek miesto, tiek ir tarpmiestiniais autobusais. Kai kurių vairuotojų kultūra tokia pat kaip ir šiame straipsnyje nusakytų parko vadovų paaiškinimai. Liūdna, labai liūdna.

  • Tikra tiesa, kad liūdna. Autobusai išleidžiami į reisą seni, todėl genda, o keleivių net neatsiprašoma. Normali save gerbianti įmonė būtų iš karto kitą autobusą pasiuntusi arba bent jau vadybininką, kad zmonių atsiprašytų. Ir greičiau tegul tas konkursas įvyksta – negerai, kad rinka sitiek laiko monopolisto rankose. Ir mikriukus mieste grąžinkit!

  • Kad ne tik mieste,bet ir į tarpmiestį paleidžiami seni autobusai-faktas.O atsiprašyti keleivių už patirtus nepatogumus save gerbiančiai įmonei būtų net nediskutuotinas klausimas.

  • Tie mazi otokarai, kuriu jie prisipirko skirti Azijai, nes vidutinio ugio lietuvis vyras ten sedeti be kanciu negali. Brangu, nepatogu, dauguma vairuotoju yra konkretus chamai, o dalis ir demonstratyvus vatnykai, kurie ant viso garso varo Ruskojie radio. vnz nuo kokio Pskovo avtaparko nelabai didelis skirtumas

  • O vadovai gal dar nežino ir apie šią savaitę jų sugedusį autobusą Šiauliuose? Vienžo, kelionė Panevėžio autobusais – tikrai be garantijų.

Rodyti visus komentarus (8)

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų