Drastiškai mažėjant gyventojų, viešosios paslaugos darosi vis sunkiau įperkamos. Nuo vasario 1-osios rajone brangsta autobusų bilietai. V. Bulaičio nuotr.

Kelionė į kaimą tampa prabanga

Kelionė į kaimą tampa prabanga

 

Jau po poros savaičių į miestą susiruošusiems Panevėžio rajono gyventojams teks sukrapštyti daugiau monetų bilietui. Kai neliko, kas už dabartinę kainą vežtų keleivius Trakiškio-Pavašuokių kryptimi, Savivaldybė nusileido smulkiųjų vežėjų reikalavimams ir nuo vasario autobusų bilietai visame Panevėžio rajone brangsta dviem centais už kilometrą.

Visgi net pakelti tarifai nuo bręstančios keleivių vežimo krizės rajono gali neišgelbėti. Savivaldybė sulaukė dar vieno ultimatumo – nuo balandžio nebevešiantis į priemiestį keleivių Pasvalio kryptimi pranešė Panevėžio autobusų parkas.

Pas kaimynus brangiau

Drastiškai mažėjant gyventojų, viešosios paslaugos darosi vis didesnė prabanga. Smulkiesiems privatiems vežėjams Panevėžio rajone pradėjus trauktis iš rinkos, vietos politikams teliko sutikti su verslininkų iškelta sąlyga ir branginti bilietus.

Dabar už kilometrą mokantiems 8,18 cento su PVM priemiesčio kryptimis važinėjantiems keleiviams nuo vasario 1-osios bilietai brangsta iki 10,36 cento su PVM už kilometrą. Tam pritarė 14-iolika Tarybos narių iš posėdyje dalyvavusių 23-ų.

Paskutinį kartą autobusų bilietų kainos Panevėžio rajone didėjo 2013-aisiais. Tiesa, jos puse cento buvo keltos ir 2016-aisiais. Tačiau vežėjai įpareigoti perskaičiuodami kainas sumą apvalinti į mažėjimo pusę, todėl tąkart pabrangimo keleiviai nė nepajuto.

Savivaldybės administracija motyvuoja, jog dabar nepopuliaraus sprendimo teko imtis per pastaruosius metus gerokai išaugus vežėjų sąnaudoms dėl didėjusios minimalios mėnesio algos, brangusio transporto priemonių draudimo bei kylančių automobilių remonto kainų.

Visgi keleiviai guodžiami, jog naujieji tarifai bus mažesni nei kitose savivaldybėse. Brangiau keleiviai vežami Pasvalio, Biržų, Rokiškio, Utenos rajonuose. Panašios į naująsias Panevėžio rajono kainas – Radviliškio, Klaipėdos rajonuose.

Kelionę į kaimus pabranginusi rajono Taryba sutinka atvėrusi Pandoros skrynią: įprasta, kad šoktelėjus kainoms sumažėja keleivių. V. Bulaičio nuotr.

Baiminasi Pandoros skrynios

Kad Panevėžio rajone smulkiuosius vežėjus reikia gelbėti nuo smaugiančių nuostolių, rajono politikai sutiko vienbalsiai. Nuomonės išsiskyrė, kas turėtų prisiimti pridedamų dviejų centų už kilometrą naštą – keleiviai ar vis dėlto rajono biudžetas.

Opozicijoje esantis Tarybos narys liberalsąjūdininkas Jonas Katinas įtikinėjo papildomų lėšų ieškoti rajono ižde. Maža to, J. Katinas ragino valdžią negąsdinti smulkiųjų vežėjų pavasarį planuojamu skelbti tarptautiniu konkursu naujam šios paslaugos teikėjui parinkti. Šiuo metu su rajono gyventojus vežančiomis įmonėmis Savivaldybė sutartis sudariusi tik iki liepos 1-osios.

„Neužsiliūliuokime su tuo tarptautiniu konkursu. Iš pradžių laimėtojas kainą gal ir nuleis, o įkėlęs koją padarys ir rajonui, ir keleiviams blogiau“, – prognozavo J. Katinas.

Politikas siūlė smulkiuosius vežėjus pradžiuginti sutartis su jais pratęsiant dar penkeriems metams.

Tokį kolegos pareiškimą kita opozicijos atstovė Violeta Grigienė įvertino kaip teisės aktų neišmanymą – sutartis gali būti pasirašoma ilgiausiai trejiems metams, išskyrus specifines paslaugas.

Nors V. Grigienė teigė įvertinusi vežėjų sąnaudas pritarianti, kad kainos būtų didinamos, vis dėlto pripažino, jog šis sprendimas gali atverti Pandoros skrynią.

„Kuo didesnė kaina, tuo mažiau keleivių. Žmonės ieško kitų būdų, kaip nukakti iki miesto“, – pažymėjo politikė.

Už kiekvieną nuvažiuotą kilometrą pridedamus papildomus du centus kaip tinkamiausią išeitį įvertino Tarybos narys „darbietis“ Rimantas Trota, nors sutiko, kad toks žingsnis rinkėjų meilės politikams nepridės.

„Bilietų kainų didėjimas mums, kaip Tarybos nariams, atsiliepia neigiamai. Bet kainos kyla, minimalus atlyginimas auga – vežėjai gali atsisakyti vežti. Mums nebėra kur trauktis“, – situaciją įvertino R. Trota.

Rajono meras Povilas Žagunis pripažino pats būdamas opozicijoje vietoje J. Katino galėtų siūlyti keleivius vežti kad ir visai už dyką. Tačiau, anot jo, net ir papildomiems dviem centams už kilometrą kompensuoti tektų sumažinti biudžeto lėšas kitoms sritims. Pasak mero, padidindama tarifą Savivaldybė ir taip perpus prisiima naštą už lengvatinių keleivių pavėžėjimą.

„Jei imsimės papildomai kompesuoti, įsitrauksime į tokią polką, kad kažin ar nepadusime“, – sako P. Žagunis.

Dar vienas ultimatumas

Keletą metų nekeltomis kainomis dirbę vežėjai Savivaldybę įspraudė į kampą.

Panevėžio autobusų parkas rajono vadovams jau pranešė nuo balandžio atsisakantis vežti keleivius Pasvalio kryptimi. Iš trijų aptarnaujamų maršrutų vežėjas šios krypties nusiteikęs atsikratyti motyvuodamas čia patiriamais didesniais nuostoliais nei kitose.

„Anomis kryptimis nuostoliai kompensuojami, šita – ne. O nuostolingos visos priemiestinės kryptys. Ne vien Panevėžio rajone. Priemiesčio ir miesto keleivių vežimas nuostolingas visame pasaulyje“, – „Sekundei“ teigė Autobusų parko generalinis direktorius Rimantas Petukauskas.

Netgi Tarybai patvirtinus didesnius tarifus, anot jo, keleivius vežti į kaimus vis tiek liks nuostolinga – pabranginus bilietus sumažėja ir važinėjančiųjų.

Panevėžyje keleivių vežimo rinką monopolizavusios miesto Savivaldybės įmonės vadovas piktinasi rajone nelygiomis konkurencijos sąlygomis. R. Petukauskas piktinasi, esą smulkiųjų privačių vežėjų verslas nėra skaidrus.

„Kodėl rajono Savivaldybė kompensacijų nemoka privatininkams? Dėl to, kad jie neveda apskaitos. O jos neturi, nes juodai dirba, nemoka mokesčių ir dar, ko gero, be kasos aparatų važinėja“, – rėžė R. Petukauskas.

Autobusų parkas svarsto galimybę dalyvauti rajono Savivaldybės planuojamame skelbti konkurse vienam vežėjui visame rajone parinkti. Vis dėlto direktorius neneigia nesąs nusiteikęs varžytis su smulkiaisiais privačiais vežėjais.

„Jei bus civilizuotos, normalios konkurso sąlygos, tokios, kaip Europoje, mes, be abejo, dalyvausim. Bet jei matysime, kad bus proteguojama juodoji buhalterija, tokia aš vadinu apskaitos nebuvimą, nedalyvausim. Dabar matau faktą, kad smulkieji privatūs vežėjai apskaitos neturi“, – pareiškė Autobusų parko vadovas.

Brangs ne visiems

Smulkiuosius privačius vežėjus vienijančios asociacijos „Aukštaitijos ekipažas“ vadovą Bronių Zaronskį stambaus konkurento mesti kaltinimai piktina.

„Mokam visus mokesčius. Gali pasiimti mūsų ataskaitas, viskas jose matyti. Autobusų parkas seniai ant mūsų pyksta. Kai prieš beveik dvidešimt metų perėmėme jų kryptis, buvo tokių, kur per savaitę parko autobusai dvi dienas tekursuodavo, o mes padarėme daug reisų“, – teigė B. Zaronskis.

Pasak jo, smulkieji vežėjai Savivaldybės dotacijų neprašo tik dėl to, kad jiems sudėtinga parodyti savo išlaidas.

„Daug įmonių savininkų patys vairuoja, remontuoja. Mes neturim tokių patalpų kaip Autobusų parkas ir tokio būrio dispečerių, mechanikų, valytojų“, – aiškino asociacijos vadovas.

Nors Taryba tarifus padidino visame Panevėžio rajone, B. Zaronskis mano, jog bilietų kainos kils ne visoms kryptims. Anot jo, dalis vežėjų, kad išgalėtų konkuruoti su tais pačiais maršrutais važiuojančiu Autobusų parku, įkainių gali nekeisti.

„Kauno, Rygos, Šiaulių kryptimis važiuoja daug tarpmiestinių autobusų ir jie veža pigiau. Jei mūsų vežėjai užkels kainą, niekas su jais nebevažiuos“, – sako B. Zaronskis.

Laukia stambaus vežėjo

Gali būti, kad didesnius tarifus išsikovoję smulkieji vežėjai Panevėžio rajone skaičiuoja paskutinius mėnesius. Jau pavasarį rajono Savivaldybė rengiasi skelbti tarptautinį konkursą vežėjui parinkti. Tikimasi sulaukti pasiūlymo iš įmonės, pajėgios keleivius vežti visomis dešimčia krypčių.

Ar į rajoną koją įkėlus stambiam žaidėjui nesikeis bilietų kaina, administracijos direktorius Eugenijus Lunskis pripažino negalintis pažadėti.

Nors konkurso sąlygose bus įrašyti nuo vasario 1-osios įsigaliosiantys tarifai, pasak E. Lunskio, ar jie ir išliks, priklausys esą nuo rinkos ir vežėjo situacijos.

Su konkurso laimėtoju planuojama pasirašyti sutartį teisės aktais leidžiamam didžiausiam 3-ejų metų terminui.

Nors rajono Savivaldybė nė neslepia laukianti stambaus žaidėjo, konkurse dalyvauti svarsto ir šiuo metu kaimo žmones vežančios smulkiosios įmonės. Tiesa, B. Zaronskio nuomone, joms veikiausiai vartai bus užkelti.

„Iš mūsų yra planuojančių dalyvauti konkurse, tačiau veikiausiai dokumentai nebus priimti kaip neatitinkančių sąlygų. Nebent neatsiras Savivaldybei tinkamo stambaus vežėjo. Jei toks atsiras, mes iš karto būsime nepriimti į konkursą jau vien dėl automobilių amžiaus. Galėtume skolintis ir nusipirkti apynaujus autobusus, bet kur juos dėti konkurso nelaimėjus“, – svarstė B. Zaronskis.

Iš būsimo vežėjo reikalaujama, kad autobusai iki sutarties galiojimo pabaigos būtų ne senesni nei 15-os metų. Šiuo metu į kaimus kursuoja ir dvidešimtmečiai autobusiukai.

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų