Išmaniuosius šviesoforus paženklino krauju

Išmaniuosius šviesoforus paženklino krauju

Juodos panevėžiečių pranašystės išsipildė. Tris savaites valdininkų ir policijos pareigūnų nesuvaldytas chaosas rekonstruojamoje Ramygalos, Aukštaičių ir Nemuno gatvių sankryžoje pareikalavo gyvybės. Kodėl nebuvo pasirūpinta saugumu vienoje judriausių miesto vietų?

virsus

Kad Ramygalos, Nemuno ir Aukštaičių gatvių sankryžoje pagaliau įsižiebtų šviesoforai, prireikė tragedijos. T. Šiaudinio nuotr.

Autobusą su reklama į gatves paleidusiam Panevėžio policijos komisariatui dabar reikia ypač pasistengti pataisyti savo įvaizdį, pašlijusį po tragedijos be reguliuotojo paliktoje sankryžoje.

Juodos panevėžiečių pranašystės išsipildė. Tris savaites valdininkų ir policijos pareigūnų nesuvaldytas chaosas rekonstruojamoje Ramygalos, Aukštaičių ir Nemuno gatvių sankryžoje pareikalavo gyvybės. Į kairę sukančio autobuso partrenktą senutę mirtinai pervažiavo pro šalį lekiantis automobilis.

Sankryžoje šviesoforus rekonstruojanti įmonė, pastarąsias dvi savaites vis žadėjusi greitai baigti darbus ir įjungti šviesoforus, savo pažadą ištesėjo po nelaimės praėjus vos valandai. Panevėžio savivaldybė tvirtina net keletą kartų policijos komisariato prašiusi atsiųsti reguliuotoją į pavojingą intensyvaus eismo sankryžą. Pareigūnai atsikirsdavo, esą patrulio, gatvėje mojuojančio lazdele, ilgisi apimtieji sovietinės nostalgijos.

Vienas parbloškė, kitas pervažiavo

Panevėžiečiai, pastarąsias kelias savaites piktinęsi dėl judrioje sankryžoje likimo valiai policijos ir Savivaldybės paliktų eismo dalyvių, sukrėsti. Ketvirtadienio rytą, apie 6.45 val., 6-ojo maršruto autobusas, iš Ramygalos g. sukdamas kairėn į Aukštaičių g., partrenkė per gatvę einančią 81-erių moterį.

Panevėžio autobusų parko generalinio direktoriaus Rimanto Petukausko teigimu, vairuotojas, įjungęs avarinį signalą, išlipęs dar bandė padėti nelaimėlei – šioji kalbėjo ir netgi stengėsi stotis, kai ant jos užlėkė iš kairės pusės įsukęs „Ford Galaxy“. Lengvasis automobilis senutės kūną tempė dar bent šešis metrus. Atvykę greitosios medicinos pagalbos medikai pensininkei niekuo padėti nebegalėjo – ji žuvo vietoje.

Lengvojo automobilio vairuotojas iš nelaimės vietos nuvažiavo ir pareigūnų buvo sustabdytas jau netoli Aukštaičių bei J. Basanavičiaus gatvių sankryžos. „Ford Galaxy“ vairuotojas 45-erių panevėžietis sulaikytas 48-ioms valandoms.

Pirminiais duomenimis, autobuso ir lengvojo automobilio vairuotojai buvo blaivūs.

Chaosas pareigūnų akivaizdoje

Nelaimės liudininke tapusi Rita Kondratavičienė pasibaisėjo tą rytą Nemuno, Aukštaičių ir Ramygalos gatvių sankryžoje kilusio visiško chaoso, kurio, moters nuomone, net nesistengė suvaldyti į nelaimės vietą suvažiavę policijos ekipažai. Greta sankryžos dirbanti panevėžietė į darbą atvažiavo maždaug 7.30 val. Kas vyksta gatvėje, ji stebėjo stovėdama prie lango antrame aukšte.

Anot R. Kondratavičienės, uždengtas žuvusiosios kūnas gatvėje išgulėjo ilgiau nei valandą – išvežtas tik apie 8 valandą. Visą tą laiką policijos automobilis buvo užtvėręs Aukštaičių gatvę. Vairuotojams, važiuojantiems J. Basanavičiaus g. link, teliko sukti į Ramygalos g.

„Tokio chaoso dar nebuvau mačiusi. Sankryža ir visos gatvės užgrūstos automobilių, nežinia, kas, kaip ir kur suka. Pėsčiųjų irgi pilna – ir suaugusiųjų, ir vaikų. Jiems pereiti per gatvę beveik neįmanoma. Nors stovėjo bent du ar trys policijos ekipažai, neatsirado nė vieno pareigūno, kuris sankryžoje imtųsi reguliuoti eismą“, – „Sekundei“ pasakojo R. Kondratavičienė.

avarija-panevezyje-582d585bc7921

Panevėžiečiai, piktinęsi dėl judrioje sankryžoje likimo valiai policijos ir Savivaldybės paliktų eismo dalyvių, sukrėsti. Gatvę bandžiusią pereiti senutę autobusas partrenkė, kitas automobilis pervažiavo. T. Markelevičiaus nuotr.

Pėsčiosios nepastebėjo

Į nelaimės vietą vos už poros minučių po tragedijos atvažiavęs R. Petukauskas pasakojo, kad tą rytą eismo sąlygos buvo ypač blogos: dulkė lietus, asfaltas šlapias, silpnas gatvės apšvietimas, nereguliuojamoje sankryžoje intensyvus eismas, o per gatvę einanti senutė vilkėjo tamsius drabužius.

Pasak R. Petukausko, į kairę sukęs autobuso vairuotojas aiškina nepastebėjęs esą staigiai į gatvę išbėgusios pensininkės.

„Tai vienas geriausių Autobusų parko vairuotojų, dirba per 30 metų. Niekada neturėjome priekaištų dėl jo darbo“, – tvirtina R. Petukauskas.

Techniškai tvarkingo, tik prieš ketvertą metų įmonės įsigyto autobuso vairuotojas dar negalėjo būti pervargęs – darbą pradėjęs vos prieš pusantros valandos iki nelaimės.

„Jei dabar trūksta patrulių, gali pats jų viršininkas Virginijus Mačėnas sankryžoje atsistoti.“

R. Petukauskas

Direktorius sako, kad kelioms savaitėms be šviesoforo paliktoje intensyvaus eismo sankryžoje, šalia kurios yra net dvi mokyklos, buvo galima numatyti nelaimę.

„Rangovai privalėjo dirbti trimis pamainomis ir šviesoforus rekonstruoti per tris dienas, o ne per mėnesį“, – piktinosi R. Petukauskas.

Palikti likimo valiai

Ramygalos, Aukštaičių ir Nemuno gatvių sankryža pastaruoju metu ir vairuotojams, ir pėstiesiems buvo virtusi tikru prakeiksmu. Iš šalutinės gatvės išvažiuoti į pagrindinę arba pasukti į kairę prilygo sunkiai įmanomai misijai.

„Kaip išvažiuoti iš šalutinės gatvės į pagrindinę, jei joje nenutrūkstamas automobilių srautas? Vairuotojas autobusu, pilnu keleivių, tarsi gyvu skydu prisidengęs: pusę korpuso įvažiuoja į sankryžą, išprovokuoja, kad pagrindine gatve važiuojantys automobiliai sustotų, ir, jei dar jo nenudaužė, toliau braunasi. Kas mane įtikins, kad tokioje sankryžoje nereikia reguliuotojo?“ – piktinosi R. Petukauskas.

Anot jo, tai nebe pirmas kartas, kai Panevėžio sankryžos paverčiamos mirties zonomis.

Direktorius pasakojo vasarą, kai vyko geležinkelio pervažos Smėlynės g. rekonstrukcija, užkimšusi ne tik šią, bet ir aplinkines gatves, pats skambinęs į Panevėžio apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnybą ir prašęs atsiųsti reguliuotojus kritinėse sankryžose. Autobusų parko direktoriui tąkart buvo patarta pamokyti savo vairuotojus vadovautis kelio ženklais.

R. Petukausko nuomone, nelaimėms už akių būtų užbėgta, jei probleminėse sankryžose policininkas eismą reguliuotų bent jau piko metu – 7–9 ir 16–18 valandomis.

Kodėl Panevėžio policijos komisariatas rizikuoja kategoriškai atsisakydamas patrulius siųsti į be šviesoforų likusias sankryžas, vairuotojams nesuprantama.

„Nepasiilgau sovietmečio, tačiau bent jau tada yra tekę matyti gatvėse eismą reguliuojančius net majorus, papulkininkius. Jei dabar trūksta patrulių, gali pats jų viršininkas Virginijus Mačėnas sankryžoje atsistoti“, – pareigūnų abejingumu pasipiktinęs R. Petukauskas.

Su policija nesusikalba

Mirtinais spąstais tapusioje Ramygalos, Nemuno ir Aukštaičių gatvių sankryžoje šviesoforus keisti pradėta dar spalio mėnesį. Darbus atlieka miesto šviesoforus prižiūrinti bendrovė „Eismo valdymo sistemos“.

Savivaldybės administracijos direktorius Tomas Jukna teisinasi, kad dar prieš pasirašant sutartį su rangovu buvo svarstoma, kaip, išjungus šviesoforus, sankryžoje užtikrinti saugumą. Anot jo, šis klausimas buvo aptariamas ir Saugaus eismo komisijoje, į kurią įeina Savivaldybės, jos įmonių, atstovai bei pats Panevėžio kelių policijos tarnybos viršininkas Virginijus Mačėnas.

Komisijos buvo prašoma pritarti, kad rekonstruojamoje sankryžoje bent piko valandomis, ryte ir vakare, eismą reguliuotų policijos pareigūnas. V. Mačėnas tokį siūlymą kategoriškai atmetė.

„Buvo paaiškinta, kad šiuo metu tokie dalykai nebedaromi, o rekonstruojant sankryžas vairuotojams reikia vadovautis kelio ženklais“, – „Sekundei“ teigė T. Jukna.

Direktorius sako tokio paties atsakymo iš policijos buvo sulaukęs ir pernai, kai prašęs atsiųsti reguliuotoją į Alanto ir Pilėnų gatvių sankryžą.

Kad eismo reguliuotojų prašanti Savivaldybė su policija nesuranda bendros kalbos, pripažino ir meras Rytis Račkauskas. Kelių policijos tarnybos poziciją, esą eismo dalyviai privalo vadovautis kelio ženklais, o pareigūnai – išaiškinti avarijos kaltininką, meras vadina tiesiog ciniška.

geriausias-vairuotojas-macenas-02

Žmonių norą neveikiant šviesoforams sankryžose matyti eismą reguliuojančius policijos pareigūnus V. Mačėnas vadina sovietine nostalgija. U. Mikaliūno nuotr.

Laikinųjų šviesoforų nesurado

Panevėžio savivaldybei nesiseka susitarti ne tik su policija, bet ir su savo pačios pasirinktais rangovais. T. Jukna teigia, kad sankryžoje rekonstrukciją atliekančios įmonės prašyta įrengti bent laikinuosius šviesoforus. „Eismo valdymo sistemų“ atstovai užsakovei paaiškino negalintys tokio prašymo įvykdyti.

„Rangovas motyvavo, kad laikinojo šviesoforo nėra nei iš kur pasiskolinti, nei iš ko išsinuomoti. Užsakyti ir nupirkti iš gamintojo irgi nematė galimybių. Aiškino, kad yra tik eismą atkarpose reguliuojantys šviesoforai, kokius naudoja kelininkai, bet ne sankryžose“, – tvirtino T. Jukna.

Anot jo, su rangovu bent jau buvo sutarta šviesoforus išjungti nuo lapkričio 1-osios, per mokinių atostogas. Pagal pasirašytą sutartį „Eismo valdymo sistemos“ darbus baigti Savivaldybei įsipareigojusios iki gruodžio 8-osios.

„Buvome sutarę, kad nuo lapkričio 1-osios per dvi savaites žūtbūt sutvarkys. Bet tai buvo tik žodinis susitarimas. Negalime per daug priekaištauti, kad nesilaiko sutarties sąlygų“, – aiškina direktorius.

Anot jo, šviesoforų keitimas – sudėtingas procesas, o dėl tokiai rekonstrukcijai nepalankių oro sąlygų paspartinti darbų nebuvo įmanoma. Vis dėlto T. Jukna sako nuolatos raginęs rangovą paskubėti. Tai, kad rekonstruotas, dabar jau išmanusis, šviesoforas buvo įjungtas praėjus vos valandai po senutei gyvybę kainavusios tragedijos, direktorius vadina tik sutapimu.

Įžvelgia sovietinę nostalgiją

Panevėžio kelių policijos tarnybos viršininkas Virginijus Mačėnas aiškina nesuprantantis kilusio ažiotažo dėl Nemuno, Aukštaičių ir Ramygalos gatvių sankryžos. Jo nuomone, beprasmiška kaltinti, kad nebuvo pasirūpinta pėsčiųjų saugumu, kai visai netoliese įrengtos dvi gerai apšviestos perėjos su saugumo salelėmis.

Pareigūno nuomone, gyvybės pareikalavusioje nereguliuojamoje judrioje sankryžoje pastatyti eismą reguliuojantį pareigūną nebuvo reikalo. Besipiktinantiesiems dėl likimo valiai paliktų eismo dalyvių pareigūnas siūlo piko valandomis nuvažiuoti į Vilnių. Nors ten eismas kur kas intensyvesnis nei Panevėžyje, pasak V. Mačėno, nė vienoje rekonstruojamoje sankryžoje policijos pareigūnų nestovi. Žmonių norą neveikiant šviesoforams intensyviose sankryžose matyti eismą reguliuojančius policijos pareigūnus V. Mačėnas vadina sovietine nostalgija.

„Gali būti taip, kad užges elektra ir visi šviesoforai neveiks. Tam ir pastatyti kelio ženklai. Ilgėtis reguliuotojo gatvėje yra sovietinė nostalgija“, – išmokti Kelių eismo taisykles siūlo V. Mačėnas.

Vis dėlto pareigūnas pripažįsta, kad viena iš esminių priežasčių, kodėl patrulių nesiunčia daryti tvarkos judriose sankryžose, yra jo paties nenoras prisiimti atsakomybės už savo pavaldinių saugumą. Viršininkas nerizikuotų siųsti pareigūno reguliuoti eismo esant tokioms prastoms oro sąlygoms, kokiomis klaikiomis aplinkybėmis žuvo senutė.

„Įsivaizduokit, tamsu, lynoja, matomumas prastas, eismas intensyvus, o sankryžos vidury stovi pareigūnas. Jei ant žmogaus sugebėjo automobilis užvažiuoti stovint autobusui ir mirksint signaliniam šviesoforui, esate tikri, kad neužlėktų ant policininko? Laiko klausimas, kada jį partrenktų. Aš neprisiimsiu tokios atsakomybės“, – pareiškė V. Mačėnas.

Pareigūnas nemano, kad avarijos priežastis – palikta nereguliuojama sankryža. Anot jo, tokia pati tragedija galėjo nutikti ir veikiant šviesoforui.

„Avarija įvyko ne dėl spūsčių. Autobusas ir degant žaliam signalui galėjo sukti į kairę ir partrenkti pėsčiąją“, – teigia V. Mačėnas.

 

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų