Ieško atsakymų į amžinuosius klausimus

Ieško atsakymų į amžinuosius klausimus

Panevėžys prisipildė  fotoobjektyvais apsiginklavusių menininkų, kurie kitaip pažvelgs į miestą ir jo gyventojus. Tai – tarptautinės fotografijos bienalės „Žmogus ir miestas“ dalyviai, tradiciškai susirenkantys Aukštaitijos sostinėje.

Kas dveji metai Panevėžio dailės galerijos rengiamame fotografijos forume dalyvauja profesionalūs fotografai iš Lietuvos, Lenkijos ir Latvijos.
Pirmą kartą bienalė įvyko dar 2005-aisiais, fotomeninkės Marijos Šileikaitės-Čičirkienės iniciatyva. Tiesa, tuo metu daugiau dėmesio skirta ne vietos, o tarptautiniams dalyviams.

„Panevėžys turi daug miestų partnerių. Tai buvo vienas iš motyvų, paskatinusių surengti pirmąją bienalę prieš 12 metų. Siekėme pristatyti miestą svečių iš Lenkijos, Vokietijos, Švedijos akimis. Po to prisijungė ir Panevėžio bei šalies menininkai“, – prisiminė M. Čičirkienė.

Pavadinimu atskleidžia idėją

Kitas renginys įvyko po kelerių metų pertraukos – jau 2011-aisiais. Tais metais bienalės organizavimą perėmė buvusi Dailės galerijos direktorė Jolanta Lebednykienė, kartu su komanda pakoregavusi jos koncepciją.

„Bienalė išliko tarptautinė, tačiau santykis tarp užsienio ir Panevėžio menininkų tapo 50 ir 50. Didžiausias uždavinys buvo sugalvoti pavadinimą – geriausiai atliepiantį renginio tikslą ir idėją“, – pasakojo trejus metus renginiui vadovavusi J.Lebednykienė.

Minčiai, jog bienalės pavadinimas „Žmogus ir miestas“ puikiai atskleidžia ir renginio dvasią,  pritarė ir E. Žukauskas.

„Bienalės pavadinimas skatina iš naujo kelti amžinuosius klausimus – kas yra žmogus, miestas? Kuris kurį kuria?“ – samprotavo Dailės galerijos vadovas.

Dailės galerijos parodų kuratoriaus Sigito Laurinavičiaus teigimu,  bienalė „Žmogus ir miestas“ – unikalus renginys, kuriantis erdvę dialogui.

„Gyvas santykis su kūrėju gali atverti labai įdomius diskursus – tai sufleruoja ir pavadinimas. Žmogaus ir miesto santykio tema – aktuali, plati ir begalinė“, – „Sekundei“ tvirtino S. Laurinavičius.

Tarptautinis fotografijos renginys organizuojamas tuo pačiu pavadinimu, laikantis besiformuojančios tradicijos bei siekiant ilgalaikio atpažįstamumo. Taip pat tikimasi atrasti kažką savito, naujo, padėsiančio pamatyti iki šiol neregėtą ar nepastebėtą Panevėžio pusę.

„Šiųmetės bienalės tikslas – išlaikyti atpažįstamumo ženklus ir atrasti naujų, unikalių žiūros kampų. Todėl struktūra išlieka ta pati – kūrybinės dirbtuvės derinamos su paskaitomis, kviečiami ir miesto, ir šalies, ir užsienio kūrėjai. Svarbu pažymėti, jog bienalės organizmas – gyvas, pulsuojantys – prie jo kasdien prisijungs nauji fotomenininkai“, – kalbėjo S. Laurinavičius.

Ne tik dalyvauti, bet ir patirti

Po sveikinimo žodžių bienalės dalyviai ir svečiai buvo pakviesti į antrąjį pastato aukštą, kuriame surengta 2011–2015-ųjų bienalių darbų paroda.

Vėliau lektorius menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis skaitė paskaitą „Chromatofobija lietuviškoje fotografijoje.“ Pasak S. Laurinavičiaus, intriguojantis ir taiklus pavadinimas atliepia tiek nespalvotos, tiek spalvotos fotografijos mylėtojų poreikius.

„Tie, kurie linksta į nespalvotą fotografiją, užuominą apie paskaitos turinį jau mato pavadinime. O labiau mėgstantieji spalvotą fotografiją galbūt irgi trina delnais galvodami – štai, ir mūsų valanda išaušo“,  – juokėsi S. Laurinavičius.

Šeštadienį bienalės dalyviai rinkosi Dailės galerijos kiemelyje. Čia poetės Elvyra Pažemeckaitė, Solveiga Ska bei publicistė Greta Ratkutė pasiūlė „Ekskursiją, atrakinančią miestą.“ Taip pavadintos kūrybinės dirbtuvės skatino pasivaikščioti po Panevėžį – tiesa, ne fiziškai, o veikiau patirtimi.

Sekmadienį vyko bienalės dalyvių kūrybos pristatymas Juozo Čerkeso-Besparnio „Pragiedrulių“ sodyboje, Skaistakalnio parke. Pasak S. Laurinavičiaus vieta pasirinkta neatsitiktinai – siekiama reaguoti į miesto pulsą.

„Noriu pažymėti, jog menininkams neužvaldytų vietų nėra. Nėra vietos, kurioje negalėtų vykti kultūriniai renginiai ar tuo labiau kūrybinis procesas. „Pragiedrulių“ sodyba – pamėgta daugelio panevėžiečių fotomenininkų. Kita vertus, galbūt ir bienalė bus prisiminta kaip tam tikras sodybos elementas – galbūt prisidėsime prie jos populiarinimo, žmonių atvedimo į tą vietą“, – vylėsi renginio organizatorius.

Panevėžys – būsimas Arles?

Oficialiai šiųmetėje bienalėje dalyvauja 16 fotografų ir 4 lektoriai. Daugumai jų – tai jau nebe pirmas, o veikiau malonia tradicija tapęs renginys. Panevėžietis fotomenininkas Evaldas Ivanauskas kaip dalyvis čia pasirodo antrą kartą – pirmąsyk dalyvavo 2013-aisiais.

Pasiteiravus apie šio fotografijos renginio reikšmę valstybiniu ir tarptautiniu mastu, E.Ivanauskas pasiūlė kiek netikėtą, drąsią ir ambicingą idėją.

„Nenoriu per daug įsisvajoti ar priburti, bet galime prisiminti Prancūzijos miestą Arlį. Ko gero, iki pirmojo fotografijos festivalio šioje vietoje apie jį žinojo nedaugelis. Dabar Arlis – tas pats kas Kanai kine, tai bene didžiausias fotografų pasaulio įvykis. Linkėčiau, kad kažkas panašaus įvyktų ir čia, Panevėžyje. Kad kada nors išgirdę miesto vardą žmonės linkčiotų – taip, Panevėžys – tarptautinės fotografijos bienalės miestas“, – kalbėjo E. Ivanauskas.

Tarptautinis renginio pripažinimas kol kas tik ateityje, tačiau valstybiniu mastu jis jau puikiai žinomas, vertinamas ir laukiamas. Pasak pašnekovo, bene pusė žymiausių šalies fotografų vienaip ar kitaip yra dalyvavę bienalėje.

„Paprastai kalbant apie renginius manoma, jog tradicija, žinomumas atsiranda po 10-ojo karto. Kol kas įgyvendinti keturi bienalės renginiai, bet, manau, jog ji kryptingai juda pripažinimo link. Tad esu tikras, jog ateitis – mūsų“, – sakė pašnekovas.

Kviečia apsilankyti renginiuose

Bienalės renginius miestiečiai gali aplankyti iki liepos 21-osios.

Pirmadienį 17 valandą lektorės dr. Zitos Pikelytės paskaita „Fotografijos prisiminimui: atvaizdo ir žodžių sąskambiai“, o antradienį 17 val. paskaitą „Mada, miestas, žmogus“ skaitys lektorius doc. dr. Remigijus Venckus.

Bus pristatoma bienalės dalyvių kūryba.

Ketvirtadienį svečiai bus kviečiami į 17 valandą suplanuotą lektoriaus filosofo Mariaus Markucko paskaitą „Žmogus ir miestas: filosofinis diskursas“ bei į 18 valandą vyksiantį bienalės dalyvių kūrybos pristatymą.

Galiausiai Dailės ir Fotografijos galerijose penktadienį 16 valandą bienalė bus oficialiai uždaryta ir, tikimasi, vėl sukvies geriausius miesto, šalies bei užsienio fotomenininkus jau 2019-ųjų vasarą.

Galerija

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų