Po fotografų bienalės praėjo penkios dienos, bet S. Bagdonavičius vis dar bando aiškintis, už ką iš jos buvo išgrūstas. T. Šiaudinio nuotr.

Fotografijos grandą nuleido ant žemės

Fotografijos grandą nuleido ant žemės

Į tarptautinę bienalę pakviestas ir iš jos pašalintas panevėžietis fotomenininkas Stanislovas Bagdonavičius tikina nežinantis, už ką sulaukė tokios bausmės. Visgi renginio organizatoriai tiesmukai rėžia: garsaus fotografo nesiskaitymas su kolegomis peržengė ribas.

 

Užsienio ir Lietuvos fotomenininkus į Panevėžį sukvietusi tarptautinė bienalė „Žmogus ir miestas“ jau savaitę aptarinėjama ne dėl išskirtinių darbų, bet visai nemeniško skandalo. Bienalėje dalyvauti pakviestas, bet iš jos pašalintas panevėžietis fotomenininkas Stanislovas Bagdonavičius tikina nežinantis, už ką sulaukė tokios bausmės, bet nepuola neigti socialiniame tinkle vietos politikų paskleistos politinio susidorojimo versijos. Mat vienoje iš menininko parodai pateiktų nuotraukų – Tarybos opozicijos nario šeima.

Vis dėlto tarptautinio renginio organizatoriai ir dalyviai tiesmukai rėžia, kad bienalės taisykles sulaužiusio S. Bagdonavičius nesiskaitymas su kolegomis peržengė ribas ir jam pritaikytos sankcijos nei su nuotraukų turiniu, nei su politika neturi nieko bendra.

„Iniciatyva pašalinti Stanislovą Bagdonavičių iš bienalės buvo mano, bet, tiesą sakant, jeigu ji nebūtų palaikyta, ko gero, būčiau svarstęs dėl pasitraukimo gal net iš galerijos vedėjo pareigų. Aš negaliu dirbti tokiomis sąlygomis, kai šaipomasi ir tyčiojamasi“, – „Sekundei“ atvirai rėžė bienalės organizatorius, Fotografijos galerijos vedėjas Sigitas Laurinavičius.

Komisijai pasiūlęs eliminuoti iš parodos S. Bagdonavičiaus darbus, S. Laurinavičius neslepia, kad, jai nepritarus, būtų svarstęs trauktis iš Fotografijos galerijos vedėjo pareigų.

Taikėsi į laureatus

Po fotografų bienalės praėjo penkios dienos, bet S. Bagdonavičius vis dar bando aiškintis, už ką iš jos buvo išgrūstas.

Tarptautinio renginio baigiamajai parodai keturias nuotraukas pateikęs fotomenininkas neslepia tikėjęsis mažiausiai prizinės vietos, o gal net – ir aukščiausio apdovanojimo.

Kad bienalės komisija vieningai nusprendė jo darbus eliminuoti iš parodos, S. Bagdonavičius tvirtina nežinojęs iki pat jos atidarymo.

„Stoviu su šventiniais drabužiais, apsuptas sesers, modelių bičiulių, gerbėjų, atėjusių su puokštėmis, galvoju, kad organizatoriai tiesiog mane pamiršo pristatyti. Negi pulsiu šaukti. Kartu atėjusios damos, Dailės galerijoje neradusios nuotraukų, nukulniavo į Fotografijos galeriją, man skambina kone verkdamos: Stanislovai, tavo darbų nėra“, – pasakojo S. Bagdonavičius.

Tokią žinią menininkas priėmė kaip akibrokštą.

„Laukiau, kas bus apdovanoti, ir dar kartą supratau, kad reikalingi žmonės“, – savo įžvalgomis dalijosi fotografas.

Kaip ir kiti bienalės dalyviai, S. Bagdonavičius parodai buvo pristatęs keturis darbus.

„Investavau pinigus, mintis ir tikėjausi paimti prizinę vietą, jeigu ne pirmą“, – menininkas neslepia ambicijų.

Paaiškinimo, už ką tokia bauda, iš bienalės organizatorių jis tvirtina nesulaukęs. Bet pats neatmeta dar parodos atidarymo vakarą socialiniame tinkle Panevėžio politikų paskleistos abejonės, esą menininko fotografijos nepraėjo cenzūros. Mat vienoje jų – Tarybos opozicijos atstovo Manto Leliuko šeima su savo šunimis.

„Politiniai motyvai neatmetami. Galbūt tas įvyko bienalės organizatoriams ar organizatoriui norint įsiterpti padarant meškos paslaugą kad ir tam pačiam miesto merui, kurio fotografija irgi yra parodoje“, – svarstė S. Bagdonavičius.

Parodoje eksponuojamos mero nuotraukos autorius – bienalės komisijos antrosios vietos laimėtoju pripažintas panevėžietis fotomenininkas Valentinas Pečininas.

Apsisprendė po interviu televizijoje

S. Bagdonavičius sutinka, kad bienalėje leidęs sau interpretuoti – pristatyti fotografo mėgėjo, veterinaro Algimanto Lūžos nuotraukas, o parodai pateiktuose darbuose dar ir nurodė dvigubą autorystę – savo ir mokinės.

Bienalės dalyvių su organizatore Dailės galerija pasirašytose sutartyse numatyta, kad renginyje dalyvaujantys fotomenininkai eksponuoja tik savo darbus.

S. Bagdonavičius aiškina drąsiai improvizavęs, mat girdėjo bienalės organizatorių S. Laurinavičių vienam televizijos kanalui aiškinant, kad menininkams nereikia diktuoti – jie patys yra vertybė.

„Supratau, kad nesąmoningai turiu leidimą. Šituo remdamasis aš prieš kelias dienas S. Laurinavičiui prie pietų stalo kavinėje pasakiau dirbantis dviese su savo mokine. Man nebuvo atsakyta, kad blogai. Gal aš ir pažeidžiau sutartį, kai įrašiau savo mokinę, bet Lietuvoje yra buvę, kai fotomenininkai konkursuose nurodo dviejų žmonių autorystę“, – „Sekundei“ aiškino fotografas.

Sulaužytos sutarties sąlygos S. Bagdonavičiui neatrodo svaria priežastimi jį eliminuoti iš Lietuvos ir užsienio fotomenininkų grandų konkurso. Panevėžietis linkęs tikėti, kad jo darbai kam nors buvo tiesiog nepatogūs.

„Jeigu žmogus norėjo įsiteikti lįsdamas su muilu ar be jo į tam tikrą vietą tam tikriems žmonėms, tai jam pavyko. O jei aš užstojau saulę kokiam latviui, kuris yra reikalingas ir kuriam skirta pirmoji vieta, taip reikėjo ir pasakyti. Būčiau pats susipratęs“, – pareiškė S. Bagdonavičius.

Neapsikentė savivalės

Bienalės organizatoriai ir jos dalyviai fotomenininkai atskleidžia kitą skandalu pasibaigusio konflikto pusę. Fotografijos galerijos vedėjas S. Laurinavičius nė neslepia pats komisijai pasiūlęs iš parodos pašalinti S. Bagdonavičiaus darbus. Tačiau tvirtina nebuvus jokių išskaičiavimų, o juolab – politinių motyvų.

„Iniciatyva pašalinti S. Bagdonavičių iš bienalės buvo mano, bet, tiesą sakant, jei ji nebūtų palaikyta, aš, ko gero, būčiau svarstęs dėl pasitraukimo gal net iš galerijos vedėjo pareigų. Negaliu dirbti tokiomis sąlygomis, kai šaipomasi ir tyčiojamasi“, – pabrėžė S. Laurinavičius.

Jis teigia susidūręs su S. Bagdonavičiaus nuolatiniu priekaištavimu, kišimusi į organizacinius reikalus ir savivale.

„Tai, kad S. Bagdonavičius yra bienalės partnerės Šiaurės Lietuvos fotomenininkų asociacijos pirmininkas, nereiškia, kad jis gali priimti vienasmenius sprendimus“, – rėžė renginio organizatorius.

Anot jo, savo sąlygas bandęs diktuoti fotografas net kelis kartus sulaužė pasirašytus įsipareigojimus.

„Užuot bienalėje pristatęs savo kūrybą, pateikė ne bienalės nario – Algimanto Lūžos nuotraukas. Neturiu prieš A. Lūžą nieko asmeniško, bet jis nebuvo bienalės dalyvis. Į tokį tarptautinį renginį negali būti patenkama vien dėl to, kad kažkas nori pasirodyti. Bienalė negali būti niekinama“, – teigė S. Laurinavičius.

Anot jo, nesiskaitymą su kolegomis S. Bagdonavičius pademonstravo ir prie parodai pateiktųjų nuotraukų įrašydamas savo mokinės pavardę. Pasak organizatoriaus, fotografijos meno paslapčių mokytis pas žinomą fotografą nėra priežastis be konkurso, be paraiškos ir be savo kūrybinio potencialo tapti tarptautinės bienalės dalyviu.

„Tai yra visiškas nesiskaitymas su kolegomis, su kitų darbu, su bienale, galų gale – su miesto garbe. Tai yra trypimas. Nors tie žmonės (nežinau, kodėl jie sutinka dalyvauti šituose žaidimuose) nėra blogi. Manau, jie net neįtarė, į kokią nesąmonę bus įpainioti“, – S. Bagdonavičiaus poelgį įvertino bienalės rengėjas.

Paprasta. E. Žukauskas teisybės ieškančiam S. Bagdonavičiui ir jį palaikantiesiems siūlo nekurti sąmokslo teorijų, o juo labiau – politinių insinuacijų. T. Šiaudinio nuotr.

Mato susireikšminimą

S. Laurinavičius pripažįsta apie komisijos sprendimą šalinti iš bienalės fotomenininkui nespėjęs pranešti. Esą to nepadaręs dėl laiko stokos – tą pačią dieną buvo skubama surengti baigiamąją parodą.

Vis dėlto bienalės organizatorius mano netiesiogiai kolegą informavęs: S. Bagdonavičiui dar prieš porą dienų iki skandalo prie kitų dalyvių buvo pranešta, kad sulauks sankcijų – bus pašalintas, „jeigu šitaip išsidirbinės“.

S. Laurinavičius pripažįsta nesitikėjęs, kad profesiniai fotografų reikalai įgaus dar ir politinį atspalvį.

„Nėra absoliučiai jokių politinių insinuacijų. Tą triukšmą matau tik kaip galimybę tokiu būdu „pasipiarinti“, ir nieko kito. Man nesuprantamas susireikšminimas tiek pačių politikų, tiek juos pažįstančių asmenų ir bandymas galvoti, kad be jų nėra kito gyvenimo. Nei man įdomus M. Leliukas, nei įdomi G. Umbrasienė, nei kiti politikai, save matantys vien dėl to, kad yra politikai. Man įdomūs žmonės, kurie ką nors daro ir sugeba padaryti“, – prisipažino Fotografijos galerijos vedėjas.

Išsiskyrė keliai

Dar prieš porą metų S. Laurinavičius ir S. Bagdonavičius stovėjo vienoje barikadų pusėje, kai su grupele fotomenininkų ėmėsi žygių iš Fotografijos galerijos vadovės kėdės išversti pensinio amžiaus sulaukusią Mariją Šileikaitę-Čičirkienę.

„Tada irgi buvo daug įvairiausių insinuacijų. Bet kaip tuo metu turėjau savo nuomonę ir nemaniau, kad lipau per galvas, taip ir šiuo atveju neleisiu nei sau, nei kitiems lipti per galvas“, – tvirtino S. Laurinavičius.

Dabar jis pripažįsta, kad anksčiau ar vėliau su S. Bagdonavičiumi santykiai būtų prasiveržę nemalonumais.

„Jo stichija drumsti vandenį. Reikia pripažinti, kad tam turi talentą. Negaliu suvokti, kodėl kelių žmonių tarpusavio krustelėjimas, profesinis išsiaiškinimas paverčiamas globaliu reiškiniu. Tie, kas metasi į įžvalgas ir sąmokslo teorijų kūrimą, parodo absoliutų nesiorientavimą ir didelį pasiklydimą gyvenime“, – tiesmukas S. Laurinavičius.

S. Bagdonavičiui ir jo aplinkai nekurti sąmokslo teorijų siūlo ir bienalės dalyvis, nuotraukas parodai rinkusios komisijos pirmininkas, garsus fotomenininkas Algimantas Aleksandravičius. Anot jo, kaip valstybėje privalu laikytis Konstitucijos, taip reikia susitaikyti ir su bienalės nuostatais, įrašytais sutartyje.

„Ignoruoti taisyklių negalima. Į bienalę ne bet kas buvo kviečiamas, o S. Bagdonavičius, nei pranešęs, nei įspėjęs, sumanė dalyvauti su kažkuo. Į „Euroviziją“ irgi nepriima taisykles pažeidusios šalies. Olimpiadoje irgi diskvalifikuoja per anksti startavusį sportininką, net jeigu jis pasaulio čempionas“, – palygino A. Aleksandravičius.

Taisyklės galioja visiems

Pasiaiškinti, už ką buvo išmestas už borto, S. Bagdonavičius, lydimas fotomenininko Petro Kaupelio, vakar atėjo pas Fotografijos galeriją kuruojančios Dailės galerijos direktorių Egidijų Žukauską. Susitikimas truko beveik porą valandų.

Pasipiktinusiems fotomenininkas E. Žukauskas įrodinėjo, kad taisyklės galioja net ir grandams.

„Ateina suvokimas, kad teisės, etikos normos ir sutartiniai įsipareigojimai galioja visiems. Deja, yra panevėžiečių, bandančių kurti sąmyšį, iš paprasto dalyko mėginama kažką išpūsti“, – teigė direktorius.

Kad sutartį dėl dalyvavimo bienalėje pasirašęs S. Bagdonavičius galėjo nesuprasti, ką įsipareigojęs, E. Žukauskui atrodo sunkiai tikėtina.

„Jis tikrai yra gerbiamas menininkas, išrinktas Šiaurės Lietuvos fotomenininkų asociacijos pirmininku. Manau, turėdamas tokią gyvenimo patirtį sutartinių dalykų esmę suvokia“, – sako direktorius.

Visgi E. Žukauskas pripažįsta negalintis garantuoti, ar apie sankcijas S. Bagdonavičiui buvo tinkamai pranešta. Anot direktoriaus, apie tai bus kalbama su S. Laurinavičiumi šiam grįžus iš atostogų.

Komentarai

  • Suaugimas su politika kaip su savo oda? Ar nekelia abejonių toks pasirinkimas?
    Tris kartus perskaičiau Laurinavičiaus žodžius. Teisybę sakai, išmintingai kalbi, brolau.

  • Kai kurių pavardžių save gerbiantys vengia nes tie išnaudoja visas progas pasipiarinti, glėbius kvietkų nešas

  • Kur matei menininką kuris kanceliariją tvarko? Nežudykite to Laurinavičiaus, normalus ir puikus bičas su stuburu. Kad tokių daugiau

  • Bagdonavicius tsakant perzengia ribas

    • Atsakyti
  • Kai nelabai yra ką parodyti darbais, tai pasirodoma intrigomis.

  • Pristatydamas savo kūrybą visuomenei ( dar iki parodos atidarymo ) S.Bagdonavičius rodė savo darbus ir keletą fotografijų parodė savo kito mokinio – A.Lūžos darbus, kurios kabo Kėdainių bibliotekoje ir kurios kuratoriumi Bagdonavičius yra. Po šio prisistatymo, Dailės galerijaos direktorius E.Žukauskas garsiai pareiškė, kad tai yra pats įdomiausias kūrybos vakaras.

  • pagal pasirinktus draugus zmogu ir pazinsi

  • Logika tokia, fotomeninkas kuris pateike darba su opozicijoje esančiu politiku Leliuku tą išmetė, o tas fotomeninkas kuris pateikė darbą taip pat su politiku dabartiniu miesto meru gavo antrą vietą. Tai žema. Ir kaip jie visada mėgsta sakyti priežastys neva visai kitos

  • Argi dar nepatyrét? Kas ne „kartu“, tas prieš…

  • Dabartinè valdžia arogantiška ir nepakenčia kitokiù. Tai kaip gi Leliukas galètû kažkur matytis. Tik meras ir VIENAS seimo narys. Visur. Bagdonavičius nepatogus? Apgailètini sprendimai ir intrigos.

  • Ko kaltinti valdžią nebūtais dalykais? Kūrinio vertę sudaro ne tik stilius ar forma, bet ir turinys, o jis yra toks, koks yra ir nieko čia nepadarysi.

  • ?????????????????????????…….paaiskinkit suprantama kalba…..

  • Palaikau Laurinavičių.

  • S.Laurinavičiui čia pamoka, kad nemokamas sūris būna tik pelėkautuose. Kai V.Pečininas ir S.Bagdonavičius pasiūlytė surengti slaptą parašų rinkimą dėl M.Čičirkienės likvidavimo tada buvo gerai.. Nors iš kitos pusės, pagarba S.Laurinavičiui, pasirodo dar turi stuburą. Ta porėlė matyt galvojo, kad jeigu pastatys tai ir tampys už virvučių kaip lėlę, pasirodo viskam yra ribos.. Vienas jau nusodintas.

    • Atsakyti
    • S.Laurinavičius per anksti džiaugiasi, nors Bagdonavičiaus ir atsikratė, Pečininas manau liks „meniniu vadovu“ iki gyvos galvos..

      • Atsakyti
  • Kai reikės ką nors nuverst ar kokį skundą parašyt vėl taps neišskiriami..

  • Tai tema „Žmogus ir miestas“ tinka šunims su šeima?
    Žmogus yra žmogus. O kas yra šuo? Ar šuo yra miestas Dembavos fone? Abejoju…

  • S.Badonavičius tai M.Leliuko šeima tikrai fotografavo susitaręs. O V.Pečininas merą specialiai vedėsi kažkur ir darė fotosesiją ar atsitiktinai nufotografavo? Jeigu specialiai tai aišku tada kad politikavo arba kaip išsireiškė Bagdonavičius „Jeigu žmogus norėjo įsiteikti lįsdamas su muilu ar be jo į tam tikrą vietą“.

    • Atsakyti
  • Plojimai Laurinavičiui! Turėjo gi kas nors vieną kartą pasakyti, kad karalius nuogas.

  • ponas bagdonavicius yra arogantiskas paparacis, PAPARACIS, jokio meno jo foto niekada nebuvo, buvo tik fotomontazai su prasigerudiu amzinatilsi meciumi, montazai su kalejimo grotomis ir k.vainausku, kuris nebuvo nuteistas ir t.t apsikti zmogu stasiukas visada buvo meistras, tik ar cia nebus tas atvejia kuo pats kvepia tuo kita tepa, o bienales organizatoriai turi visiska teise pasalinti dalyvi is bienales jai sis daro nesamones. ir gal kas galit paaiskinti kaip 1 fotografija gali sukurti 2 fotografai t.y bagdonavicius ir jauna mergaite, cia kaip buna vienas fotoaparata laiko kitas mygtuka spaudzia ir gaunasi grupinis darbas, sekmes sigitai, nekreip demesio i kliedesius ,

  • Taigi viskas aišku. Įtikėjo p. Bagdonavičius, kad yra vertybė. Gal net nacionalinė?

  • Vertybė yra žmogus, fotomenininkas taip pat, ir ne kažkokiam tai valdininkėliui spręsti, kuris menas yra svarbesnis, ar kuris menininkas yra reikalingesnis.

  • Gerai pastebėjo kažkas kad nuotraukų tema tai miestas ir žmonės. Ne į temą iš karto iškrenta iš konkurso taigi.

    • Atsakyti
  • manes bagdonavicius tikrai nepamena, bet jis buvo mano mokytojas mokykla burelis .nuotraukos net panevezio laikrastyje jis buvo man ir bus istorija is gerosios puses . aciu uz pamokas

  • stanislovai . , loja bet nekanda tik dvarniagos, tu auksciau

  • Kas gali būti bendro tarp meno ir žmogaus savo namus pavertusio kažkokiais cirkais- pasišaipymų koliažais nukabinėdamas sienas.

  • Informacija visiems skaitytojams bei komentatoriams : Lietuvos ryto tv skelbia anonsą šį sekmadienį 21.30
    Savaitės aktualijų analizė ir komentarai Panevėžio fotografijos bienalės skandalo tema. Vedėja Daiva Žeimytė

  • Labai panašu su kitų labai garsių asmenų išcenzūravim,ų iš jų pačių leidinių ir netgi iš tarptautinės foto bienalės KGB stiliumi. Vienas prie vieno. http://www.laisvaslaikrastis.lt/index.php?option=com_content&view=article&id=4753:panevezyje-kgb-metodais-iscenzuruotas-mantas-leliukas-o-fotografas-s-bagdonavicius-ismestas-is-parodos&catid=31&Itemid=101

Rodyti visus komentarus (29)
Daugiau leidinio naujienų