Kaip naujos bilietų kainos paveiks viešojo transporto paslaugas?

Brangesnis bilietas vežėjų nedžiugina

Brangesnis bilietas vežėjų nedžiugina

Keleiviai pastebėjo, kad nuo Naujųjų autobusų bilietų kainos Panevėžio rajone šoktelėjo. Tačiau didesnių tarifų rajono valdžios prašę vežėjai ne itin patenkinti. Kaip naujos bilietų kainos paveiks viešojo transporto paslaugas?

Nors autobusų keleiviai dažnai skundžiasi brangiais bilietais, vežėjai kasmet deklaruoja vis prastesnes šio verslo perspektyvas. Keleivių mažėjimas, neprognozuojamos degalų kainos, kylantys darbuotojų atlyginimai – visa tai vežimo paslaugos teikėjus verčia ieškoti būdų išsilaikyti rinkoje.

Ne išimtis ir Panevėžio rajono vežėjai. Dar rudenį UAB Panevėžio autobusų parkas ir privačių vežėjų asociacija „Aukštaitijos ekipažas“ įteikė Panevėžio rajono savivaldybei prašymą peržiūrėti 2017 metų keleivių vežimo autobusais tarifus rajone. Jie nebuvo keisti nuo 2013 metų.

Prašymą lėmė minėtų vežėjų patirti nuostoliai vežant keleivius reguliariaisiais reisais vietinio susisiekimo maršrutais. Tarifų dydį jiems ne rečiau kaip kartą per metus peržiūrėti ir nustatyti turi Panevėžio rajono savivaldybės taryba. Mat iš rajono Savivaldybės biudžeto paprastai kompensuojami dėl tarifo dydžio patirti vežimo nuostoliai.

„Vežėjų prašymą peržiūrėti tarifą svarstė Panevėžio rajono taryba. Nuspręsta nuo sausio 1 dienos jį padidinti puse cento. Iki šiol bilieto kaina be PVM siekė 7 centus už kilometrą“, – sakė Panevėžio rajono savivaldybės administracijos direktorius Eugenijus Lunskis, ramindamas, kad į rajoną keleiviai vis dar važinės beveik pigiausiai visoje Lietuvoje.

Kituose rajonuose tarifas siekia ir 9, ir 10 centų už kilometrą. Brangiausiai veža Utenos rajono autobusai.

Panevėžio autobusų parko direktoriaus pavaduotojas Arvydas Dirsė tikėjosi, kad rajono Savivaldybės patvirtinti nauji tarifai sieks bent 8 centus už kilometrą. T. Šiaudinio nuotr.

Keleivių naudai – savo nenaudai

Tačiau brangesnių bilietų prašę vežėjai liko it musę kandę. Panevėžio autobusų parkas ir privatininkai tikėjosi bet aštuonių centų už kilometrą.

Nerimą jiems kelia ne tik mažokai pakeltas tarifas. Rūpesčių vežėjai tikisi ir dėl nelyginių skaičių naujose bilietų kainose.

„Mes įsipareigojome keleivių naudai ir vairuotojų patogumui apvalinti kainas į mažesniąją pusę, – „Sekundei“ aiškino Panevėžio autobusų parko direktoriaus pavaduotojas Alvydas Dirsė. – Perskaičiavus tarifus susidarys nelygumų, ir tokiais atvejais kaina bus mažinama. Jei būtų lygiaverčiai, dar pusė bėdos. O dabar priimtas sprendimas mums tik kenks toliau.“

Peržiūrėti tarifus, anot A. Dirsės, privertė jo vadovaujamoje bendrovėje patiriami nuostoliai dėl priemiestinių maršrutų. Trys keturi autobusai į rajoną važiuoja trimis kryptimis.

„Tikėjomės, kad tarifą pakels daugiau. Keleiviai nesmarkiai pajus bilieto pabrangimą – kai kuriose, artimesnėse stotelėse niekas nepasikeis. O mes tikriausiai savo nuostolių ir šiemet neišlyginsime. Tarybos sprendimas – tik mūsų kainodaros sutvarkymas“, – nuogąstavo pavaduotojas.

A. Dirsės duomenimis, praėjusiais metais vietinio susisiekimo maršrutai bendrovei atnešė apie 6,6 tūkst. eurų nuostolį. Tokią sumą vežėjui kompensuos Panevėžio rajono savivaldybė.

„Prognozuoti kitus metus sunku, – sakė pašnekovas. – Visi rajono maršrutai mums nuostolingi, bet keleivių skaičius juose nuolat keičiasi. Negalima išskirti, kur važinėja daugiau, kur mažiau. Bet bendras autobusų keleivių mažėjimas jaučiamas visoje Lietuvoje.“

O Autobusų parkui, anot A. Dirsės, vežti žmones vis tiek privaloma. Net jei bendrovės sąnaudos nemažėja, ir augantys atlyginimai, gąsdinančios degalų kainos gali bet kada viską dar labiau pabloginti. „Dirbti stengiamės taupiai“, – patikino jis.

Kai kur net pigs

Panevėžio rajono tarybos sprendimo nauda autobusų verslui abejoja ir privačių vežėjų asociacijos „Aukštaitijos ekipažas“ vadovas Bronislavas Zaronskis. Kaip ir Panevėžio autobusų parko atstovas, pašnekovas apskaičiavo, kad, suapvalinus naujas kainas keleivių naudai, kelionės iki pačių artimiausių rajono stotelių galbūt net pigs.

„Niekas mums nepagerės dėl pakelto tarifo. Suskaičiavome, kad kai kurie maršrutai kainuoja 99 centus po kablelio. Taigi turėsime atsisakyti vos ne viso euro, nes pasižadėjome apvalinti kainas į mažesnę pusę. Brangs tolimesnės kelionės“, – teigė B. Zaronskis.

Anot pašnekovo, kelionė iki artimiausios stotelės Molainiuose kainuoja tik 10–20 centų. Todėl būgštauti, kad dėl to sumažės keleivių, esą neverta – Panevėžio autobusų parko autobusais šią vietą žmonės pasiekia už 64 centus kainuojantį vienkartinį bilietą.

„Kol kas važinėti į rajoną mums nėra nuostolinga. Jau anksčiau sumažintas PVM vežėjams, nebrango degalai – tad sugebėjome verstis. Jei kitos išlaidos per daug nesikeis, gal ir toliau laikysimės“, – kalbėjo „Aukštaitijos ekipažo“ vadovas.

Šiuo metu į Panevėžio rajoną keleivius veža 7 privatūs vežėjai.

Uždaras ratas

Panevėžio rajono tarybos narė Violeta Grigienė irgi prisipažino bandžiusi skaičiuoti. Ir suskaičiavusi, kad, pavyzdžiui, eiliniam Krekenavos gyventojui, kiekvieną dieną važinėjančiam iki Panevėžio ir atgal, kelionė per mėnesį nuo sausio 1 dienos pabrangs net 12 eurų.

„Visas šitas reikalas man atrodo ydingas ratas, – savo nuomonę dėstė ji. – Vežėjams lyg ir padidinome vietinio susisiekimo maršrutų tarifus, bet didelės naudos jiems nebus. Labiausiai autobusų nuostolius juk lemia keleivių mažėjimas. Bet pakėlę bilietų kainas šį skaičių dar sumažinsime ir pakenksime vežėjams. Šie vėl prašys naujų tarifų.“

Jau dabar, pasak V. Grigienės, pagrindiniai autobusų klientai – socialiai remtini asmenys ir neįgalieji. Jie esą tikrai nesupras didesnių važiavimo įkainių naudos.

„Nežinia, kaip reikėtų spręsti šį klausimą. Viešasis transportas jau tampa valstybės masto problema. Gal reikėtų kompensuoti vežėjų išlaidas, kad jų paslaugos taptų populiaresnės“, – svarstė Tarybos narė ir darė išvadą: „Čia reikia centralizuotų sprendimų.“

Juo labiau kad keleiviai esą dažnai skundžiasi dėl retų autobuso reisų į kaimus. Kai kur važiuojama tik du kartus per savaitę.

„Gaila ir keleivių, ir vežėjų. Politiškai galima pasakyti, kad autobusams reikia daugiau patrauklumo, pigesnių paslaugų. Bet kaip tai padaryti praktiškai?“ – kalbėjo pašnekovė.

Politikė spėja, kad per mažus tarifus išsiprašę vežėjai netrukus vėl pateiks naują raštą rajono Savivaldybei. Jei degalų kainos augs, tai jų prašymo Tarybos narė tikisi sulaukti net po pusmečio.

O Savivaldybei palikti juos kapstytis nuostoliuose taip pat nėra naudinga. Savivaldybei tenka ne tik kompensuoti nuostolius Panevėžio autobusų parkui, bet ir didelėmis sumomis padengti mokinių bei neįgaliųjų pavėžėjimą.

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų