Shutterstock.com nuotr.

Automobilių ratlankiai: jų skirstymas ir naujausios technologijos

Automobilių ratlankiai: jų skirstymas ir naujausios technologijos

Kiekvienam patinka gražūs automobilių ratlankiai, o ir vyrauja požiūris, kad tai yra pusė bendro automobilio vaizdo. Tačiau ratlankiai yra ne tik estetinė, bet ir konstruktyvi automobilio dalis. Automobilių ratlankiai turi tiesioginį poveikį transporto priemonės dinamikai, stabilumui ir ekonomiškumui, todėl jų pasirinkimas nėra nereikšmingas. Ratlankių gamintojai nuolat tobulina savo gaminamų ratlankių dizainą ir diegia naujas technologijas, kad pagerintų jų našumą ir būtų pranašesni už konkurentus. Apie tai, kuo skiriasi ratlankiai, jų ir skirtumus ir naujoves ratlankių pasaulyje, skaityk šiame straipsnyje!

Ratlankių tipai

Prieš kalbant apie šiandienines naujoves automobilių ratlankių pasaulyje, reikėtų žinoti, kokie pagrindiniai ratlankių tipai šiuo metu populiariausi, kokie jų konstrukcijos niuansai ir skirtumai. Šis pagrindinis skirstymas Tau leis geriau suprasti, kokio tipo ratlankiai labiausiai tiks Tavo automobiliui.

Plieniniai ratlankiai

Šie ratlankiai dar vadinami perforuotais. Jie gaminami iš plieno lakštų, todėl yra didesnio svorio nei lengvojo lydinio ratlankiai.

Plieninių ratlankių privalumai:

  • maža kaina;

  • smūgio poveikį švelninančios savybės – jei ratlankis atsitrenkia į kokį nors aštresnį kraštą, tai gali apsaugoti automobilio pakabą nuo didesnių pažeidimų.

Plieninių ratlankių trūkumai:

  • mažas atsparumas korozijai;

  • dizaino įvairovės galimybes ribojanti konstrukcija.

Plieninius ratlankius daugelis naudoja būtent žiemą, kai kelių kokybė suprastėja ir praktiškumas būna svarbiau už estetiškumą. Norint pagerinti plieninių ratlankių išvaizdą, visada galima paieškoti sau tinkančio dekoratyvinių ratlankių komplekto!

Lieti ratlankiai

Lengvojo lydinio lieti ratlankiai gaminami iš aliuminio lydinio, kuris yra žymiai lengvesnė medžiaga nei plienas. Lieti ratlankiai skiriami pagal jų gaminimo (liejimo) metodus ir pagal tai, kokia technologija naudojama, lieti ratlankiai gali būti net iki 15–30 proc. lengvesni už tokio paties dydžio plieninius ratlankius.

Lietų ratlankių privalumai:

  • geresnis automobilio pagreitis ir stabdymo efektyvumas;

  • geresnė degalų ekonomija;

  • didesnis atsparumas korozijai;

  • smūgio poveikį švelninančios savybės – jei ratlankis atsitrenkia, tai gali apsaugoti automobilio pakabą nuo didesnių pažeidimų.

Lietų ratlankių trūkumai:

  • didesnė kaina, palyginti su plieniniais diskais;

  • neatsparumas aštriems smūgiams, kurie ratlankį suplėšo, o ne sulanksto.

Kaip matai, lengvojo lydinio ratlankiai turi daug funkcinių dizaino privalumų, kurie pagerins tavo automobilio pajėgumą, o ne tik jo išvaizdą. Tačiau estetinė pusė taip pat nėra nesvarbi, ir čia lietus ratlankius taip pat galima pagirti – jų gamybos technologijos suteikia beveik neribotą dizaino variantų įvairovę, leidžiančią rasti patraukliausią akiai komplektą.

Shutterstock.com nuotr.

Kaltiniai ratlankiai

Kaltiniai ratlankiai taip pat pagaminti iš aliuminio lydinio lengvo metalo, tačiau jų skirtinga gamybos technologija leidžia dar labiau sumažinti ratlankio svorį ir pagerinti jo atsparumą. Dėl aukštų pajėgumo rodiklių šie ratlankiai dažniausiai naudojami automobilių sporte. Deja, dėl šio sudėtingo gamybos proceso kaltiniai ratlankiai turi ribotas dizaino galimybes bei daug aukštesnę kainą nei kiti lengvo metalo lieti ratlankiai.

Surenkamieji ratlankiai

Surenkami ratlankiai gaminami naudojant tuos pačius ratlankių gamybos metodus, tačiau jų konstrukciją galima sujungti naudojant skirtingas medžiagas kiekvienai atskirai ratlankio daliai. Šis dizainas turi savo privalumų – jei ratlankis sutrenktas ir sugadintas, yra didelė galimybė, kad jį bus galima atnaujinti pakeičiant tik kurią nors jo dalį. Atsižvelgiant į tai, kad surenkamųjų ratlankių komplektas gali kainuoti net 1000 eurų ir daugiau, šio dizaino privalumas yra puiki žinia tiems sudėtinių ratlankių savininkams, kuriems yra tekę įvažiuoti į kokią gilesnę duobę.

Kaip automobilių ratlankiai pasikeitė per pastaruosius dešimtmečius?

Kalbant apie automobilių ratlankių gamybos plėtrą per pastaruosius dešimtmečius, reikėtų paminėti, kad kol kas „dviratis iš naujo nebuvo išrastas“ – ratlankių gamybos metodai radikaliai nepasikeitė. Ratlankių gamintojai nuolat dirba kurdami ateities automobilių ratlankius, tačiau dažniausiai tai yra prototipai ir artimiausiu metu jie ar nenukonkuruos tradicinio dizaino (plieninių, lietų, kaltinių ir sudėtinių) ratlankių. Evoliucija, o ne revoliucija yra paskutinių dešimtmečių vystymosi kryptis automobilių ratlankių pasaulyje. Vadinasi, dažniausiai esami dizainai tobulinami, kuriami nauji metalų lydiniai ir apsauginės dangos, turinčios patobulintų savybių.

Shutterstock.com nuotr.

Tikriausiai dar ne artimiausioje ateityje, bet tikėtina, kad kai kurie ratlankių konceptai bus įdiegti masinėje gamyboje. Apžvelgsime kai kuriuos iš jų:

  • Anglies ratlankiai

Karbonas, arba anglies pluoštas, automobilių pramonėje jau naudojamas gana ilgą laiką, o iš pradžių buvo naudojamas tik „Formulės-1“ lenktyniniuose automobiliuose. Anglis yra stebuklinga medžiaga automobilių pramonėje, nes iki 10 kartų tvirtesnė ir iki 5 kartų lengvesnė už plieną. Iš šios medžiagos pagaminti ratlankiai yra labai lengvi ir patvarūs, tačiau jiems masiškai gaminamiems vis dar trukdo sudėtingas gamybos procesas ir labai didelės išlaidos (apie 5000 JAV dolerių už vieną ratlankį). Dėl šių priežasčių karboniniai ratlankiai šiuo metu prieinami tik egzotinių superautomobilių įrangoje arba kaip išskirtinė puošybos detalė.

  • Michelin Acorus

Visiems žinoma mada jau porą dešimtmečių yra pagal galimybes didesnio skersmens ratlankio įmontavimas į savo automobilio arką. Didelio dydžio ratlankiai neabejotinai daro automobilį sportiškesnį ir patrauklesnį, bet susiduriama ir su tokiomis pat didelėmis problemomis. Didesnis ratlankio dydis sumažina automobilio padangos profilį, vadinasi, gerokai padidėja tikimybė sugadinti automobilio ratlankį užvažiavus ant kokio kelkraščio ar įvažiavus į duobę. Šios problemos sprendimą siūlo Prancūzijos padangų gamintojas „Michelin“, bendradarbiaudamas su ratlankių gamintojais „Maxion“.

Nauja ratlankių sistema, pavadinta „Acorus“, sudaryta iš poros lanksčių guminių atlankų, pritvirtintų prie specialaus lieto ratlankio, kad galėtų sušvelninti smūgio poveikio šoką ratlankio trenkimosi momentu. „Acorus“ sistema suteikia galimybę uždėti žemesnio profilio padangas be baimės, kad jos bus sugadintos įvažiavus į pirmą duobę.

Kokie yra kokybės standartai, į kuriuos reikia atsižvelgti, įsigyjant naujus automobilio ratlankius?

Vienas iš svarbiausių kriterijų ieškant savo automobiliui naujų ratlankių komplekto yra patrauklus dizainas. Tai tikrai svarbu, tačiau neturėtų būti pamirštas praktiškumas. Į ką dar vertėtų atkreipti dėmesį perkant naujus automobilio ratlankius?

Ratlankių dydis

Didesni lieti automobilio ratlankiai pagerina automobilio išvaizdą, tačiau reikia nepamiršti, kad savo automobiliui uždėjus didesnio skersmens ratlankį, sumažės ant jo sumontuotų padangų profilis, dėl kurio:

  • prastėja automobilio amortizacijos kokybė ir sumažėja važiavimo komfortas;

  • didėja pavojus pažeisti ratlankį, užvažiavus ant kokios nors kliūties, pavyzdžiui, šaligatvio.

Shutterstock.com nuotr.

Ratlankių atsparumas išoriniam aplinkos poveikiui

Pavojus apdaužyti ratlankius ant nekokybiškos kelio dangos išlieka visus metus, bet ypač padidėja žiemą, kai kliūtys ant kelio būna pasislėpusios po sniego sluoksniu. Taip pat Lietuvos keliai žiemą būna pabarstyti druska ir cheminėmis medžiagomis, kad ratai neslystų. Abi minėtos aplinkybės įtikina daugelį vairuotojų žiemą montuoti padangas ant pigiausių plieninių ratlankių, kurie, žinoma, yra praktiški, bet estetinis vaizdas nukenčia.

Jei vis dėlto norisi stilingų lietų ratlankių ir žiemą neatsisakant praktiškumo, reikia laikytis šių taisyklių:

  • žieminės padangos montuojamos ant mažesnio dydžio lietų ratlankių nei vasarinės. Jos atrodys geriau už plieninius ratlankius ir nereikės rizikuoti komforto ir saugumo sąskaita;

  • įsigyk ratlankius su antikoroziniu apsauginiu sluoksniu, apsaugančiu ratlankį nuo korozijos atšiauriomis važiavimo žiemą sąlygomis.

Jei nesi įsitikinęs, kurie ratlankiai Tau geriausiai tiks, susisiek su ratlankių ekspertais! Didžiausias naudojamų ratlankių pasirinkimas ir kompetentingi konsultantai yra www.padangos1.lt! Įeik ir įsitikink pats!

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų