Autobusų parko akcininkę Panevėžio savivaldybę labiausiai turėtų sudominti STT išvados dėl 17-os metų autobusų įsigijimo. Pareigūnams pasidomėjus šiuo įmonės pirkiniu, ėmė lįsti įdomios sandorio detalės. T. Šiaudinio nuotr.

Autobusų parko nupirktos senienos sudomino STT

Autobusų parko nupirktos senienos sudomino STT

Panevėžio savivaldybės glėbyje esančias įmones patikrinę STT pareigūnai atskleidė skandalingą praktiką, kaip pinigai leidžiami apeinant viešųjų pirkimų įstatymą.

Vokietijoje nebeeksploatuojamų ratuotų senienų prisipirkęs Panevėžio autobusų parkas gyrėsi radęs pigiausią būdą atnaujinti panevėžiečius vežiojančių pasenusių autobusų parką, bet aiškėja, kad šio sandorio vertė buvo gerokai didesnė, nei viešai skelbta, o įmonė gudravo apeidama viešųjų pirkimų įstatymą.

Tokias skandalingas ir Autobusų parko vadovų nutylėtas detales atskleidė Specialiųjų tyrimų tarnybos Panevėžio valdybos atlikta korupcijos rizikos analizė Savivaldybės valdomose įmonėse.

Aiškėja, kad Savivaldybės glėbyje esančios kai kurios bendrovės, spjovusios į įstatymą, prekes ir paslaugas perka neatlikusios jokių viešųjų pirkimų procedūrų, o tai reiškia, kad sandoriai sudarinėjami su nebūtinai priimtiniausią kainą siūlančiomis įmonėmis, neužtikrinama sveika konkurencija ir diskriminuojami kiti tiekėjai.

Nepaiso įstatymų

STT pareigūnai tikrino, kaip laikomasi viešuosius pirkimus reglamentuojančių teisės aktų bendrovėse Panevėžio butų ūkis, Panevėžio autobusų parkas ir „Panevėžio gatvės“.

Pasak STT Panevėžio valdybos viršininko Žydrūno Krampalco, nustatyta atvejų, kai „Panevėžio gatvės“, Panevėžio autobusų parkas prekes ir paslaugas įsigijo neatlikusios jokių viešųjų pirkimų procedūrų. Taip buvo paminti viešųjų pirkimų principai, apribotos kitų ūkio subjektų teisės sąžiningai konkuruoti dalyvaujant viešųjų pirkimų konkursuose, sumenkintas Savivaldybės kontroliuojamų įmonių prestižas. Pasak Ž. Krampalco, tokiais veiksmais kuriama savivalės ir įstatymų nepaisymo sistema.

STT duomenimis, pažeisdama Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimus, bendrovė „Panevėžio gatvės“ galėjo išleisti 91 tūkst. eurų. Už tokią sumą, ne tik neskelbiant konkursų, bet nė neatlikus elementarios potencialių tiekėjų apklausos, buvo perkami ir nuomojami mechanizmai bei transportas. „Panevėžio gatvės“ šiuo metu neturi nuolatinio vadovo. Įmonei 12-a metų vadovavęs direktorius Gintaras Petrauskas posto neteko po internete pasirodžiusio vaizdo įrašo, kaip jo pavaldiniai duobę gatvėje lopo tiesiog sutrypdami supiltą šaltą asfaltą.

Po STT vizito į Panevėžio įmones aiškėja, kad dar didesnę sumą – 129 tūkst. eurų, apeidamas viešųjų pirkimų įstatymą, galėjo panaudoti Panevėžio autobusų parkas.

Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) Panevėžio valdybos korupcijos prevencijos pareigūnai atliko korupcijos rizikos analizę Panevėžio miesto savivaldybės ir jos kontroliuojamų įmonių – AB „Panevėžio butų ūkis“, UAB „Panevėžio autobusų parkas“, UAB „Panevėžio gatvės“ – viešųjų pirkimų srityse.

Apžiūrėti perkamų senų autobusų į Vokietiją važiavusiam R. Petukauskui, STT duomenimis, bendrovė už tris dienas sumokėjo 1006 eurų komandiruotpinigių. V. Bulaičio nuotr.

Pažyma sukėlė įtarimų

STT Panevėžio valdybos surinktos medžiagos duomenimis, Autobusų parkas prekes ir paslaugas be konkurso pirko iš kelių įmonių. Tiesa, pačių pirkimų vertės nebuvo itin didelės – siekė nuo 1200 eurų iki šiek tiek daugiau nei 4000 eurų.

Šitaip pirkti dažai, įvairios autobusų detalės, metalo gaminiai ir netgi advokato paslaugos.

Visgi Autobusų parko akcininkę Panevėžio savivaldybę labiausiai turėtų sudominti STT išvados dėl senų, 17-os metų, autobusų įsigijimo.

Panevėžiečius jau kurį laiką mieste vežioja geltoni 2001-ųjų laidos „Mercedes Citaro 530“ autobusai, pernai parvaryti iš Vokietijos.

STT pareigūnams pasidomėjus šiuo įmonės pirkiniu, ėmė lįsti įdomios sandorio detalės. Nors Autobusų parko pažymoje nurodoma, kad ieškodama pirkti autobusų įmonė apklausė net keturis potencialius pardavėjus, STT patikrinę informaciją aptiko, kad paklausimas buvo pateiktas tik vienam dalyviui.

Maža to, Autobusų parkas pareigūnams pateiktoje pažymoje nurodė, jog jam pasiūlymus pateikusios dvi įmonės. Bet STT išsiaiškino rašytinį pasiūlymą iš tiesų pateikus tik vieną dalyvį – Vokietijos įmonę „Gloria Import Export“.

STT pareigūnams pateiktą tiesos neatitinkančią pažymą užpildė Autobusų parko rinkodaros vadybininkas Kastytis Vainauskas. Jis jau yra turėjęs nemalonumų su teisėsauga. Dar pernai birželį Lietuvos apeliacinis teismas K. Vainauską pripažino kaltu dėl piktnaudžiavimo. Teismas konstatavo, kad prieš keletą metų, eidamas Panevėžio vicemero pareigas, K. Vainauskas iš verslininko už jam reikalingą sprendimą paėmė kyšį.

Autobusų parke K. Vainauskas aštuonių autobusų pirkimą organizavo ne vienas. Kad esą nebūtų pažeisti teisės aktai, kontroliuoti privalėjo direktoriaus pavaduotojas Alvydas Dirsė, dabar jau išėjęs į pensiją, o STT pateiktą pažymą, kuri, anot pareigūnų, pasirodė esanti melaginga, patvirtino įmonės generalinis direktorius Rimantas Petukauskas.

Kainavo brangiau, nei gyrėsi

STT duomenimis, nupirktų autobusų pargabenimo iš Vokietijos į Panevėžį paslauga irgi pirkta neatlikus viešųjų pirkimų procedūrų.

Tuomet, kai dar pernai liepą Autobusų parko ratuotomis senienomis susidomėjo „Sekundės“ korespondentai, įmonės vadovas R. Petukauskas įtikinėjo, jog nors ir 17-os metų, bet geros būklės autobusus bendrovė įsigijo neįtikėtinai pigiai – už naudoto lengvojo automobilio kainą: už visus sumokėjo 58 tūkst. eurų, arba po 7250 eurų už kiekvieną.

Tačiau aiškėja, kad įmonės atstovai nepaminėjo, jog tų aštuonių autobusų transportavimas į Lietuvą kainavo dar 9200 eurų. Maža to, R. Petukauskas praėjusių metų gegužės 14–16 dienomis buvo nuvykęs į Vokietiją apžiūrėti „Gloria Import Export“ siūlomų autobusų, už ką jam Autobusų parkas sumokėjo 1006 eurų komandiruotpinigių. Atsižvelgus į tai, galima teigti, kad reali senų, Vokietijoje nebeeksploatuojamų aštuonių autobusų kaina siekė 68 206 eurų.

STT, siekdama įvertinti naudotų autobusų ir jų transportavimo paslaugos pirkimus, kreipėsi į Viešųjų pirkimų tarnybą.

Šioji nustatė, kad Panevėžio autobusų parkas iš tiesų netinkamai organizavo autobusų pirkimą, dirbtinai jį išskaidė taip siekdamas išvengti viešųjų pirkimų konkurso.

Vertins vadovus

Apie Autobusų parko pirkinius nesilaikant, kaip konstatuoja STT, teisės aktų su pačios įmonės vadovais pasikalbėti nepavyko. R. Petukausko mobilusis vakar buvo išjungtas. Įmonės telefonu atsiliepusi administratorė teigė generalinį direktorių išvykus darbo reikalais. Anot jos, tik vadovas kompetentingas atsakyti į klausimus apie įmonėje STT atliktą patikrinimą.

Po STT analizės, atskleidusios netvarką arba savivalę Panevėžio savivaldybės kontroliuojamose įmonėse, miesto valdžia žada sankcijas jų vadovams.

Pasak Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo Tomo Juknos, gavus STT išvadas, bus priimti sprendimai dėl kiekvienos pareigūnų patikrintos įmonės.

„Reikėtų įvertinti, ar pažeidimai atsirado dėl neišmanymo, ar dėl savivalės, bet tokių dalykų neturėtų būti. Atsakomybė už įmonės veiklą, taip pat ir vykdomus pirkimus, tenka jos vadovui“, – teigė T. Jukna.

 

Komentarai

  • Autobusai tai tikrai pigiai nupirkti, nesam tokie turtingi ir ne tiek daug žmonių važinėja viešuoju transportu, kad galėtume visus naujus nupirkti kurių vienas kainuoja 300 000 euru

    • Negeras kvapelis skaniausią mėsytę padaro nepatrauklia – ir čia panašiai yra.

  • Kituose miestuose autobusų parkai dirbdami su žymiai didesniu minusu sugeba isigyti naujus autobusus, o Panevežyje giriasi kad nusipirke supuvusius senus autobusus dar ir liko pliuse. Pirma tai gadina miesto įvaizdį ir antra tai nėra pelno siekianti, o socialines paslaugas teikianti įmonė. Aš jokiam didesniam mieste Lietuvoje ir latvijoje nemačiau tokių senų autobusų apart Panevėžį. Kodėl aš įlipęs į autobusą turių pasijusti antrarūšis ir važiuoti vokiečių nuvažinėtais autobusais. Ir apskritai tokie sprendimai kurie atrodo menki verčia jaunima išvažiuoti iš Panevežio, nes tai daro miestą labai nepatrauklų.

    Kodėl dar Panevėžys neturi elektroninio bilieto kaip kiti miestai? Tai jau turi net ir Druskininkai.

    • 🙂

      • Atsakyti
      • STT gerai dirba, šaunuoliai.

      • Kai trijų dienų komandiruotpinigiai bus mažesni nei 1006 eurų, tada ir bilietų kaina sumažės. Argi ne???

        • už 1006 eurus išeina 2000 bilietėlių. Neblogai, visai neblogai. Jei į darbą – vienas, iš darbo – antras, tai tūkstantį dienų važiavimas nekainuos. O tūkstantis dienų tai sudaro beveik tris metus.
          Pasiūlymas: kovo mėnesį zuikių negaudyti ir nebausti. Bent jau tūkstančiui zuikių po bilietuką padovanoti.

          • Atsakyti
    • To ZI – Jus tikriausiai vazinejate lizinginiu audi ar BMV, tai autobusu amzius jums neturetu rupeti…

      • Vazineju dviraciu ir vaikstau pesciomis. Kartais vazineju autobusais, todel ir matau skirtumus tarp kitu rytu europos miestu ir musu miesto.

        • Atsakyti
  • Tai čia tos „baisios senienos“ fotografija ? Žurnaliūgos…

    • Nuotraukoje Petukauskas – ir neprasivardžiuok, jo vardas prasideda ne raide Ž ir jis nėra senas.

      • Straipsni iliustruoja 17 metu autobuso nuotrauka ir duok dieve, kad visi autobusai Panevezy taip atrodytu!

    • O jūs automobilių turguje pirkdamas seną mašiną irgi žiūrite tik į tai, ar gražiai dažyta ir nupoliruota? Tada senų automobilių prekeiviams esat pats geriaysias pirkėjas.

      • Laimute, jei jus galvojate, kad si autobusa kas nors parduodamas poliravo, tai esate labai naivi 🙂

  • Tai kad tą pirkimą tikrino Viešųjų pirkimų tarnyba ir jiems tai nekliuvo. Norite pasakyti, kad, mano nuomone, idiotai iš STT geriau žino viešųjų pirkimų įstatymą už pačią Viešųjų pirkimų tarnybą?

  • STT ir Vainausko pėdsaką rado? Va kaip…

  • Dėkui STT vyrams.

  • Kas blogai? Gerai, labai gerai, kad STT dirba!

  • 1 pakeist detaliu tiekeja
    2 pakeist generalini
    3 pakeist vyr buchalteri
    Ir ledai prades plukti i normalia vaga

    • Atsakyti
    • 1. Nieko nekeisti.
      2. Nieko nekeisti.
      3. nieko nekeisti.

      • Atsakyti
  • o kur buvo buvusi ir esama buhalterės, valdyba, pavaduotojas, juk taip pirko ilgą laiką, ir komadiruotpinigius ėmė

    • rūke visi viena pypke, ir iš vieno puodo sėmė

Rodyti visus komentarus (22)

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų