Panevėžio autobusuose popieriniai bilietai jau netrukus taps atgyvena. DELFI nuotr.

Autobusų keleivius pratins prie technologijų

Autobusų keleivius pratins prie technologijų

 

Vienintelis iš didžiųjų šalies miestų keleivius vis dar vežantis su popieriniais bilietais Panevėžys bando prisivyti technologijas. Savivaldybė viliasi, jog įdiegus elektroninio bilieto sistemą padidės pastaraisiais metais stabiliai mažėjęs važinėjančiųjų viešuoju miesto transportu srautas.

Panevėžio autobusų parko vadovybė sutinka, kad grynuosius pinigus sparčiai stumiant elektroninėms banko kortelėms, popieriniai važiavimo bilietai taip pat nebeturi ateities. Visgi ši naujovė gali gerokai išbalansuoti vežėjo darbą, ką jau patyrė didieji miestai.

Revoliucija autobusuose

Panevėžio savivaldybė miesto maršrutiniuose autobusuose popieriniams bilietams pakeisti į elektroninius numato skirti apie 1,8 mln. Eur Europos Sąjungos ir savo lėšų. Planuojama, kad lėkti pirkti bilieto į spaudos kioską arba krapštyti centus perkant iš vairuotojo autobuse panevėžiečiams nebereikės jau 2019-aisiais. Atsiskaityti už važiavimą autobusu pakaks prie jame įrengto elektroninio komposterio priglausti elektroninio bilieto kortelę, bekontaktę banko kortelę arba tiesiog suspaudyti keletą skaičių savo išmaniajame telefone.

Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo Tomo Juknos teigimu, šiuo metu analizuojama, kaip miesto autobusuose įdiegti kuo paprastesnį atsiskaitymo būdą, ir rengiamos techninės sąlygos e.bilieto sistemai įdiegti.

„Reikia įvertinti didmiesčių, kurie jau naudojasi elektroninio bilieto sistema, padarytas klaidas, kad po keleto metų nereikėtų jos keisti“, – sako T. Jukna.

Elektroninį bilietą pavaduotojas vadina žingsniu į dar kitą miesto viešojo transporto sistemos atnaujinimo etapą.

„Iš surinktų elektroninių duomenų būtų įmanoma identifikuoti keleivių srautų pasiskirstymą, analizuoti, kurie maršrutai pelningi, kuriuos verta retinti arba tankinti“, – teigia T. Jukna.

Panevėžiečių laukia ne tik nauja atsiskaitymo už važiavimą autobusu sistema. Jau maždaug po metų dėl galimybės vežti keleivius mieste Autobusų parkui teks varžytis konkurse, o jame dalyvauti atviri keliai ne tik šalies, bet ir užsienio vežėjams. V. Bulaičio nuotr.

Popierinis bilietas – prabanga

Šiuo metu keleivių srautai maršrutuose skaičiuojami pačiu elementariausiu būdu: du tris kartus per mėnesį į autobusą sėdasi keleivius suskaičiuojantis žmogus, o Savivaldybė dengia Panevėžio autobusų parko patiriamus didžiulius nuostolius dėl pirmyn atgal važinėjančių pustuščių didžiulių autobusų.

„Elektroninio bilieto sistema nepakeičiama renkant išsamią informaciją apie keleivių srautus. Kas mėnesį galėtume matyti labai tikslius skaičius, kuriais maršrutais kiek žmonių važiuoja“, – mano pavaduotojas.

Anot jo, įdiegus elektroninio bilieto sistemą, kelionė viešuoju transportu keleiviams turėtų tapti patrauklesnė – maršrutai sureguliuoti įvertinus keleivių srautus, o atsiskaityti už važiavimą būtų greičiau ir paprasčiau. T. Jukna viliasi, kad tokia naujovė į tuštėjančius miesto autobusus sugrąžins keleivius.

„Dabar daugelis renkasi automobilį dėl to, kad važiuoti autobusu nėra patogu“, – mano pavaduotojas.

Visgi, anot jo, popierinių bilietų visiškai atsisakyti neplanuojama. Tačiau jie kainuotų gerokai brangiau, nei atsiskaityti elektroniniu būdu – manoma, kad didelė kaina žmones atgrasys pirkti popierinį bilietuką.

Monopolininkui teks varžytis

Miesto viešajame transporte įdiegti elektroninio bilieto sistemą Panevėžio savivaldybė skuba prieš paskelbdama tarptautinį konkursą naujam vežėjui parinkti. Panevėžiečius be konkurencijos jau 60 metų vežančiam monopolininkui Autobusų parkui dėl vietos rinkoje jau po metų teks varžytis konkurse, o jame dalyvauti atviros galimybės ne tik Lietuvos, bet ir Europos Sąjungos vežėjams.

Įdiegusi e.bilietą, Savivaldybė pati kontroliuotų pajamų už važiavimą miesto autobusais surinkimą. Pinigai plauktų nebe į vežėjo, kaip yra dabar, o pačios Savivaldybės arba jos paskirtos įmonės kišenę. Vežėjui teliktų tik tam tikrais maršrutais vežti keleivius už konkurse pasiūlytą ir su Savivaldybe sutartą kilometro kainą. Netgi įmanoma, kad panevėžiečius vežiotų ne viena, o keletas įmonių, laimėjusių atskirus maršrutus.

Sistema stringa

Panevėžio autobusų parko direktorius Rimantas Petukauskas nors sutinka, kad elektroninis bilietas yra progresyvu, tačiau abejoja, ar tokia naujovė pasiteisintų ekonomiškai. Anot jo, elektroninio bilieto sistemą įdiegusių didmiesčių vežėjai oficialiai modernią technologiją giria, neoficialiai pripažįsta turintys bėdų: elektroninio bilieto sistema bet kada gali strigti. Dėl to e.bilietą įdiegę didmiesčiai neatsisako ir popierinių, tiesa, už pastaruosius tenka mokėti brangiau.

„Elektroninio bilieto įdiegimas brangus, kaip ir jo priežiūra. Kitų miestų patirtis rodo, kad techniškai tvarkingi autobusai neišvažiuoja į reisus užstrigus elektroninio bilieto nuskaitymo sistemai – keleivių nemokamai juk neveš“, – teigė direktorius.

Nors, anot R. Petukausko, keleivių vežimas Panevėžyje Autobusų parkui neša nuostolius, tačiau jie menkesni nei elektroninio bilieto sistemą įsidiegusių kolegų Šiauliuose.

Veža už milijonus eurų

Panevėžio autobusų parkas vien mieste per praėjusius metus vežė 8,5 mln. keleivių. Anot R. Petukausko, važinėjančiųjų viešuoju transportu Aukštaitijos sostinėje stabiliai mažėja – vidutiniškai 5 proc. kasmet.

Direktorius abejoja, ar Panevėžyje mažėjant gyventojų, bet daugėjant automobilių, elektroninio bilieto sistema paskatins žmones naudotis viešuoju transportu.

„Visi žinome I. Krylovo pasakėčią, kaip orkestrui prastai grojant vietomis sukeičiami muzikantai, bet iš to jokios naudos. Jei žmogui reikia važiuoti, bus gerai ir popierinis, ir elektroninis bilietas, bet jei autobusais nevažinėja, koks jam skirtumas“, – įvertino R. Petukauskas.

Maždaug pusė miesto viešuoju transporto važinėjančių keleivių naudojasi lengvatomis – už jų vežimą Savivaldybė apmoka 50 proc. arba 80 proc. bilieto kainos. Už tokių keleivių vežimą Panevėžio autobusų parkui iš miesto biudžeto per metus sumokama 1,4 mln. Eur. Patys keleiviai, besinaudojantys viešuoju transportu, įmonei per metus sumoka dar 2,3 mln. Eur. Savivaldybė savo įmonei taip pat padengia patirtus nuostolius, kai miesto gatvėmis kursuoja pustuščiai autobusai. O tai sudaro apie 220 tūkst. Eur per metus.

Nors, anot R. Petukausko, keleivių vežimas mieste Autobusų parkui neša nuostolius, tačiau jie daug menkesni nei elektroninio bilieto sistemą įsidiegusių kolegų Šiauliuose.

„Visi miestai – Klaipėda, Kaunas, Vilnius jau ieško būdų, kaip turimą elektroninio bilieto sistemą pakeisti į modernesnę. Tas pareikalaus papildomų investicijų. Panevėžys, tiek metų laukęs, išlošė – galės pasirinkti modernesnę elektroninio bilieto technologiją“, – mano Autobusų parko vadovas.

Komentarai

  • Seniai jau reikia e bilieto. Grynų pinigų nebesinešiojam, o čia dar centus bilietėliui krapštyk.

  • Dažnai būnu Šiauliuose ten jau įdiegtas e.bilietas. Turiu ir aš nusipirkusi.Patogu, kad jis galioja iki 2020 m.tik reikia nuvykus pasipildyti norima suma ir pravažiavimas pigiau kainuoja, negu pirkti popierinį bilietą.

  • Autobusai baigia visiskai suputi bet nieko tokio… Uztat turesime elektronini bilieta.

  • Sveikintina ir lauksime naujovių!

Rodyti visus komentarus (4)

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų