Vibracija stabdant? Sugedęs stabdžių diskas

Vibracija stabdant? Sugedęs stabdžių diskas

Jei nuspaudus stabdžių pedalą ima drebėti automobilio vairas ar visas kėbulas, pats laikas pasitikrinti stabdžių diskų būklę.

Stabdžių diskai.

 

Iš gamyklos – irgi be garantijos

Tokie požymiai paprastai reiškia, kad stabdžių diskai deformavosi ir sukasi kaip aštuonetas. Todėl, prisiglaudus stabdžių trinkelėms, atsiranda „mušimas“ ir vibracija.

Priežasčių, kodėl stabdžių diskai netolygiai dėvisi ir deformuojasi, yra nemažai. Taip gali nutikti  intensyviai stabdant, įkaitusiais stabdžių diskais pervažiavus per balą ir staiga juos atvėsinus.

Nauji diskai gali būti deformuoti daugiau nei leidžia gamintojas jau gamykloje ar vežant juos į prekybos vietas (pavyzdžiui, išmetus ant kieto paviršiaus). Todėl ir rekomenduojama dedant naujus diskus minimaliai juos nutekinti.

Jei diskas stipriai perkaito arba įsitrynusi stabdžių trinkelių medžiaga nenusivalė savaime, galima bandyti tokį stabdžių diską tekinti. Bet tai gali būti labai sunku, nes padidėja stabdžių disko medžiagos kietumas.

Be to, reikėtų nepamiršti, kad, nutekinus stabdžių diskus, rekomenduojama pakeisti ir stabdžių trinkeles.

 

Vengti perkaitimo

Kai per vieną stabdžių disko sūkį pasiekiama aukšta temperatūra, kinta to rato stabdymo momento vertė – nors vairuotojas nuolat spaudžia stabdžių pedalą, taigi ir stabdžių trinkelių spaudimo jėga yra stabili. Skirtingai nei per stabdymo momentą, kai stabdžių diskas dar neįkaitęs, ši vibracija pasireiškia tik įkaitus stabdžių diskams.

Taip atsitinka, kai dažnai važiuojama dideliu greičiu ir staiga stabdoma arba dažnai stabdomas perkrautas automobilis. Tokiose situacijose stabdžių diskas labai įkaista (nuo 600 iki 700 laipsnių ar net daugiau), todėl kai kur stabdžių trinkelės gali pradėti trintis į stabdžių diską. Dėl nutrinto disko stabdymo momentu ir atsiranda vibracija.

Ataušus stabdžių diskams ir keliskart tolygiai sustabdžius, šie požymiai turėtų išnykti. Jeigu neišnyksta ir kyla įtarimas, kad stabdžiai labai perkaito (pavyzdžiui, pakito jų trinkelių išvaizda), rekomenduojama patikrinti stabdžius.

 

Kenkia korozija

Surūdijus stabdžių disko darbiniam paviršiui stabdant taip pat pakinta stabdymo momento vertė, nors stabdžių pedalas nuolat spaudžiamas. Stabdymo momentas kinta nereguliariai, todėl ir stabdymo jėga nereguliari. Dėl to gali atsirasti stabdžių skleidžiamas triukšmas.

Stabdžių diskai yra veikiami korozijos. Plonas rūdžių sluoksnis atsiranda tada, kai važiuojant lyja,  kai ilgai važiuojama ir neprireikia stabdyti, žiemą, kai keliuose pilna vandens su ištirpusia druska. Rūdžių sluoksnis, nors beveik nematomas, mažina stabdžių patvarumą. Rūdis nuo disko paviršiaus būtina pašalinti.

Diskai rūdija ir tada, kai automobilis ilgai stovi. Kuo ilgiau stovi, tuo rūdžių sluoksnis gali būti storesnis. Rūdys šalinamos vos kelis kartus sustabdžius – stabdant gali pasireikšti nereguliari stabdymo momento vibracija, nes rūdys dėl stabdžių disko darbinio paviršiaus išlinkimų nepasišalins nuo disko vienu kartu.

 

Gali įtrūkti

Atsiradus spinduliniam įtrūkimui nuo rato sklinda garsai, stiprėjantys kartu su padidėjusiu greičiu. Gali pasireikšti stabdymo momento vibracija, nors stabdymo pedalas nuolat spaudžiamas.

Yra du įtrūkimų tipai, galintys atsirasti dėl įvairių priežasčių. Kartais įtrūkimų atsiranda dėl aukštos temperatūros. Kai važiuojama dideliu greičiu žemyn ir tuo metu ilgokai stabdoma, disko ir trinkelių suspaudimo vietoje, tai yra stabdžių disko darbiniame paviršiuje, pakyla temperatūra. Tačiau tose vietose, kur stabdžių diskas nesiliečia su trinkelėmis, temperatūra daug mažesnė. Dėl tokio  skirtumo atsiranda mechaninis įtempimas – tai įtrūkimų, vadinamų terminiais, priežastis. Ant stabdžių disko darbinio paviršiaus susidariusios mėlynos apnašos (oksiduotos disko medžiagos sluoksnis) rodo, kad stabdžių diskas įkaito.

Kiti įtrūkimai atsiranda dėl didelės mechaninės apkrovos. Jie gali pasireikšti pernelyg susidėvėjus stabdžių diskui. Kai disko darbinio paviršiaus storis per mažas, jis neatlaiko apkrovos, atsiradusios stabdant. Dėl to gali atsirasti žiedinių stabdžių disko įtrūkimų, todėl nuo dalies, pritvirtintos prie rato stebulės, gali nukristi stabdžių disko darbinis paviršius.

 

Parengė Donatas BRAZDEIKIS

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų