Savo namų kuratoriai

Savo namų kuratoriai

Į namus kaip į bendrą kūrinį žvelgiantiems menininkui Rimvydui (Ray) Bartkui ir jo žmonai Inai nėra priimtinas ūmus įsikūrimas per kelis mėnesius. Ketverius metus trunkantis įsigyvenimo naujuose namuose ir mieste procesas šaltokas urbanistines erdves Filadelfijoje, JAV, pavertė autentišku, daugybę istorijų pasakojančiu būstu.

Prieš įsikeldami į šį pribloškiantį amerikiečių danų architekto namą, Ina ir Rimvydas gyveno Niujorko Yst Vilidžo (East Village) rajone, buvo patenkinti savo butu ir dar prieš kurį laiką paklausti, ar norėtų kraustytis iš jau 22 metus namais esančio megapolio, būtų sutartinai papurtę galvas. Tačiau prieš penkerius metus, prasiautus uraganui Sandy, Bartkų būstas gerokai nukentėjo. Pradėjus rekonstrukciją, paaiškėjo, kad namas stovi kone ant pelkės – į žemę smeigiamas geležinis strypas niekaip neatsimušė į tvirtą pagrindą ir makalavosi tarsi po kavos tirščius. Išvydę, jog jų viso gyvenimo investicija pastatyta ant tokio nestabilaus paviršiaus, ir įvertinę, kad klimatui keičiantis situacija tik prastės, Rimvydas ir Ina nutarė ieškoti kito būsto.

Iš pradžių jiedu norėjo pirkti dviejų arba trijų butų namą Brukline galvodami, kad viename gyvens, o kitus nuomos, kaip darė nemažai pažįstamų. Tačiau pradėję apžiūrinėti siūlomus objektus sutuoktiniai buvo šokiruoti: daugelis milijoninėmis sumomis įvertintų namų buvo apverktinos būklės. „Ateidavai į sukužiusį nameliūkštį su žiurkėmis ir ten sutikdavai dar kokius 25 interesantus. Iškart būdavo skelbiamas aukcionas, o visi jau būdavo pasiruošę atsiskaityti grynaisiais. Pamatėme, kad nusipirkti tai, ką įsivaizdavome, tikrai sudėtinga“, – Niujorko nekilnojamojo turto realybę prisimena Ina.

Po nesėkmingų paieškų Rimvydas netikėtai pasiūlė pasižvalgyti būsto nuo Niujorko apie 152 km nutolusioje Filadelfijoje. Kadangi nė vienas iš Bartkų šiame mieste nebuvo lankęsis, abu nutarė sėsti į traukinį ir nuvykti ten vienai dienai. „Vos išėjusi iš traukinių stoties, pajutusi miesto orą ir energiją Rimvydui prasitariau, kad man čia patinka. Išvaikščiojome visą centrinę Filadelfiją ir ramia širdimi nutarėme ieškoti būsto čia.“ Miestas Bartkams pasirodė architektūriškai įdomus, europietiškos dvasios: jame daug senų namų, modernizmo laikotarpio objektų, aikščių ir parkų, grįstų gatvių, daugelį vietų labai patogu pasiekti dviračiu. „Man Filadelfija primena Niujorką 90-aisiais metais – miestą, kuris dar nevisiškai nušlifuotas ir kupinas tikrumo“, – sako Ina.

Ieškant tinkamo būsto, porą maloniai nuteikė ir visai kitoks nei Niujorke nekilnojamojo turto fonas: pasiūla mieste didesnė nei paklausa, todėl agentai čia kur kas geranoriškesni ir skiria daugiau dėmesio klientams. Tarp maždaug trylikos agento atrinktų butų-namų buvo ir šis, pristatomas žurnale „Namas ir aš“. Pirmą kartą jį išvydę tiek Ina, tiek Rimvydas buvo priblokšti. Rimvydą sužavėjo ne tik erdvės, bet ir kokybiškos medžiagos. Pasirodo, namą statėsi verslininkas, Filadelfijoje turėjęs savo statybos kompaniją. Iną papirko name įrengtas liftas, su kuriuo gali pakilti tiesiai į savo būstą, taip pat urbanistinis, meniškas miesto rajonas. Siauras trijų aukštų (nors septyniaukščio dydžio) pastatas su moderniomis lofto tipo erdvėmis išsiskiria ir Filadelfijos kontekste. Praeiviai dažnai stabteli prie pastato, fotografuoja ir svarsto, kokia galėtų būti jo funkcija – galbūt muziejus?

Ray Bartkaus nuotrauka.

„Tris dienas būnu ir dirbu Niujorke, – pasakoja Ina, – o likusias keturias mielai galiu niekur neišeiti ir dirbti namuose Filadelfijoje. Vien šiame bute pakanka kaitos: judėdamas nuo miegamojo, virtuvės, savo darbo kambario, terasos ar poilsio kambario ir kiekvienoje erdvėje praleisdamas šiek tiek laiko tikrai nejunti nuobodulio, kiekviena turi savo atmosferą.“

Ketverius metus čia gyvenantiems Bartkams dabar priklauso visas namas, kurio dalį jie nuomoja per „Airbnb“ platformą. „Tik dabar galime sakyti, jog įsikūrėme, – sako Ina. – Tiesa, Rimvydas dar nori pagražinti liftą ir virtuvę ir jau tuomet padėti tašką.“ Įsikūrimo procesas sutuoktiniams kur kas įdomesnis nei rezultatas, todėl jie nė nesvarstė kreiptis į dizainerį ir kurti namus norėjo patys. Inos nuomone, nėra nieko žaviau, kaip nešti į savo namus po šapelį, ieškoti tinkamų daiktų, įkurdinti senus. Net jų sūnaus Kristijono vaikystės keramikai čia atsirado vietos, o iš jo nulipdytos lempos stovo Rimvydas visai neseniai pagamino tikrą lempą – beveik po dvidešimties metų!

Rimvydo darbo kambarys. Senovinis darbastalis Rimvydo darbo kambaryje buvo vienas pirmųjų baldų, nuo kurio, anot Inos, ir ėmė rutuliotis visa būsto filosofija. Atkeliavęs iš Prancūzijos, bet pirktas Niujorke, jis yra atsvara minimalistinėms baltoms ir taisyklingoms namų erdvėms. Porai labai norėjosi į interjerą įlieti bent truputį ko nors ne tokio nugludinto ir nudailinto ir taip paįvairinti industrinę švarą. Jiems dabar labai patinka ir kontrastingai prie šio baldo derantys kompiuterių ekranai.

Ray Bartkaus nuotrauka.

Inos darbo kambarys. Rimvydo tapybos darbas – didelio formato Inos portretas – naujuose namuose virto suasmeninta darbo erdve. Prieš penkerius metus didelėje Rimvydo parodoje „Tapybos pabaiga“ Vilniuje eksponuotam paveikslui buvo sukurti specialūs mažų spintelių rėmai, kurie šiandien įgyjo naują, Inai labai patogią funkciją – yra naudojami įvairiems dokumentams padėti ir skirstyti. Darbo stalą atstoja didžiulė lenta, kuri, kai prie jos nedirbama, įsistumiama taip, kad jos nė nematyti. „Nors dabar gyvename didelėse patalpose, ir šiame būste išliko mūsų įprotis taupyti erdvę“, – juokiasi Ina.

Ray Bartkaus nuotrauka.

Valgomasis. Kai Bartkai gyveno Yst Vilidže, valgomojo stalą iš mieste rastų senovinių dangoraižio balkių Rimvydas padarė pats. Jį atsigabeno ir į naujuosius namus, bet suprato, jog didžiulėse erdvėse stalas tiesiog pradingsta. Pora ėmė vaikščioti po baldų parduotuves ieškodami tokio, kuris atitiktų jų būsto konfigūraciją, ir paieškas nutraukė tik išvydusi šį baldą – sunkaus medžio plokštę su keturiomis kojomis. Absoliučiai minimalistinį stalą šeimininkai nutarė derinti su šešiomis moderniomis kėdėmis. „Kėdės tapo išbandymu, kaip mes mokame pasiekti kompromisą, – sako Ina. – Man atrodė, kad visiškai pakanka keturių kėdžių, o Rimvydas įkalbinėjo, esą reikia šešių, jog esant reikalui galėtume susodinti daugiau žmonių. Šešios juodos vienodos kėdės, mano manymu, atrodytų labai oficialiai, o mes juk norėjome laisvos, demokratiškos erdvės. Galiausiai pasiekėme tokį kompromisą.“

Ray Bartkaus nuotrauka.

Virtuvė. Inos ir Rimvydo kasdienybėje virtuvė užima svarbią vietą: jie abu mėgsta ten suktis ir beveik kasdien tris sykius gamina namuose. „Bartkai ir maistas yra atskira tema, – patvirtina Ina. – per pusryčius visuomet paplanuojame, kas ir ką darys pietums ir kas ką vakarienei.“ Kai pora įsikėlė į naująjį būstą, virtuvė jau buvo įrengta. Didoka, pasak Inos, bet vis tiek kartais trūksta vietos viskam susidėti. Rimvydas pastaruoju metu planuoja, kaip ją atnaujinti ir paversti patogesne.

Ray Bartkaus nuotrauka.

Melomano kampelis. Rimvydas mėgsta ir dirbti, ir ilsėtis skambant muzikai. Dar gyvendamas Lietuvoje menininkas kaupė vinilines plokšteles, kurių į JAV taip ir neatsivežė, o Niujorke ėmė rinkti kompaktinių diskų kolekciją. Ina prisimena, kad net tuo gyvenimo etapu, kai turėdavo taupyti maistui, kelis dolerius vis tiek atseikėdavo muzikos įrašams. Prieš persikeldamas į Filadelfiją, Rimvydas kritiškai peržvelgė kolekciją ir į naujuosius namus atsivežė tik pačias mėgstamiausias kompaktines plokšteles, o neseniai sumanė, kad norėtų grįžti ir prie vinilų, tad įsigijo patefoną. Visa kolekciją menininkas laiko nepretenzingose, itin patvariose šveicarų gamintojų modulinėse spintelėse. „Tai vienas iš nedaugelio mūsų namuose esančių baldų, – pakomentuoja Ina. – Tokios pat pastatytos prie įėjimo į butą ir naudojamos batams laikyti, o viršuje, prie mano darbo kambario, jose sudėtos knygos. Kai kurie mūsų baldai įdomesni, skulptūriški, o šios spintelės sąmoningai atlieka vieną funkciją.“

Ray Bartkaus nuotrauka.

Šviestuvas. Vienas naujausių Bartkų namų akcentų, sukurtas šeimininko, – spalvas keisti galintis apverstos Empire State Building formos šviestuvas. Rimvydas ilgokai svarstė, koks tiktų būtent šioje erdvėje ir galiausiai priėmė tokį, ir jį, ir Iną džiuginantį, sprendimą.

Ray Bartkaus nuotrauka.

Įstriži šviestuvai. Namo koridoriuje lempas Rimvydas įrėmino, taip jas ir apsaugodamas, ir suteikdamas daugiau autentikos. Optiškai erdvę išplečiantys veidrodžiai taip pat atkeliavo iš menininko parodos Vilniuje.

Ray Bartkaus nuotrauka.

Šviestuvas iš automobilių dalių. Buvęs namo savininkas labai mėgo sportinius automobilius ir juos laikė garaže. Sykį Bartkams ten užsukus, Inos dėmesį prikaustė jau nenaudojama automobilio išmetimo sistema. „Žiūrėk, koks gražus daiktas, tarsi skulptūra!“ – susižavėjusi ji mostelėjo vyrui. Maždaug po mėnesio namuose atsidūrė štai toks šviestuvas, tapęs vienu įdomiausių akcentų. „Ir senas, ir naujas, ir skulptūra, ir funkcija“, – džiaugiasi I. Bartkus.

Ray Bartkaus nuotrauka.

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų