Reuters nuotr.

Skandinaviškas baldų rojus

Skandinaviškas baldų rojus

Kitą rudenį šalia Vilniaus įsižiebs stendas su keturiomis geltonomis raidėmis. Tai bus revoliucijos baldų rinkoje pradžia.

Šalia Agunnarydo kaimelio įsikūrusiame Elmtarydo ūkyje gimęs Ingvaras Kampradas milijardieriaus kelią pradėjo nuo pieštukų ir degtukų. Savo šeimos nariams ir jai ūkyje padėjusiems darbininkams įvairius smulkius daiktus I. Kampradas pardavinėjo būdamas septyniolikos. O po dešimtmečio – 1953-iaisiais – jis atidarė pirmąją „Ikea“ baldų parduotuvę. Beje, iš keturių raidžių sudarytas lengvai įsimenamas pasaulio tinklo pavadinimas buvo sudėliotas iš pirmame sakinyje paminėtų ir visiems, išskyrus skandinavus, sunkiai ištariamų vardo, pavadinimo ir vietovardžio. Tad paprastumo formulė užšifruota pačiame „Ikea“ pavadinime.

1963 m. „Ikea“ peržengė gimtosios Švedijos ribas ir atidarė pirmąsias parduotuves Norvegijoje bei Danijoje. Didesnį pagreitį „Ikea“ plėtra įgavo dar po gero dešimtmečio, o jos parduotuvės klientus pradėjo vilioti kitose Europos šalyse, kiek vėliau – Azijos ir Šiaurės Amerikoje.

Šiandien „Ikea“ yra didžiausias baldų gamintojas bei pardavėjas pasaulyje. Keturiasdešimt trijose pasaulio šalyse šiuo metu veikia 325 prekybos tinklo atstovybės, apie pusšimtis jų dirba pagal franšizės sutartį. „Ikea“ prekės ženklu nuo kitų metų galės būti pažymėta ir Lietuvos teritorija, o šalia Vilniaus įsikūrusio prekybos centro valdytojai pagal franšizės sutartį bus verslininkai iš Islandijos.

Maždaug 80 proc. „Ikea“ produkcijos parduodama Europos šalyse, likusi dalis – JAV, Kanadoje, Vidurio Rytų bei Azijos šalyse. Nuolatinė plėtra – kasmet duris atveria po kelias dešimtis parduotuvių – tolygiai didina grupės pajamas. Praėjusiais metais „Ikea“ grupės pajamos sudarė apie 85 mlrd. litų. Per pastarąjį dešimtmetį „Ikea“ pardavimo rodikliai padidėjo apie 2,5 karto.

Sugeba suderinti priešybes

Skandinaviškas dizainas už prieinamą kainą, kompleksiniai interjero pasiūlymai yra tapę išskirtiniais „Ikea“ bruožais. Prekybos centruose pirkėjai gali iš karto įsigyti įvairių dydžių greitai surenkamų baldų. „Ikea“ kataloguose paprastai nurodoma, kiek laiko trunka naujais baldais apstatyti virtuvę ar svetainę. Ilgiausiai tai sudaro iki 10 valandų.

„Ikea“ filosofija pagrįsta dar veiklos pradžioje I. Kamprado apibrėžtu išskirtinumu – galimybės formuoti savo gyvenamąją aplinką neturi priklausyti nuo socialinių klasių ar pajamų skirtumo. Šia idėja savo veiklą koncernas grindžia iki šių dienų ir akcentuoja parduodamų baldų vertę, kurią sudaro žema kaina ir patraukli išvaizda. Tiesa, nors „Ikea“ akcentuoja funkcionalumą ir kokybišką dizainą, jos gaminiai nėra tie, kuriuos galėtum pavadinti ilgaamžiais – ne veltui juokaujama, kad, kartą surinkus kokį nors „Ikea“ baldą, antrą kartą to padaryti nepavyks.

Visi išvardyti aspektai virsta itin logiška (ir pelninga) verslo idėja, derinančia priešingus dalykus. Viena vertus, „Ikea“ siūlomi baldai yra patrauklūs ir kuria išskirtinumo įspūdį, kita vertus, jų kaina tokia, kad jie tampa įkandami dideliam potencialių pirkėjų ratui. Viena vertus, „Ikea“ skelbiasi siūlanti kokybiškus ir funkcionalius baldus, kita vertus, jos pačios duomenimis, tipinis pirkėjas jos prekybos centre per metus apsilanko 3–4 kartus. Jis greičiausiai ieško, kuo pakeisti sulūžusius arba atsibodusius baldus. Tad iš esmės tai yra tobula vartotojiškos visuomenės įgeidžius tenkinanti mašina. Nors su tuo sutinka ne visi.

„Ikea“ pirkėjų neišeitų priskirti vien vartotojiškos visuomenės atstovams. Tai greičiau grupė žmonių, kurie mieliau vaikšto ne į užkandines, o renkasi populiarias tinklines kavines, nes negali sau leisti vakarieniauti restoranuose“, – teigė Edmundas Piesarskas, įmonės „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ strateginio planavimo ir rinkodaros specialistas.

Kam Lietuvoje patiks „Ikea“?

Kaip pastebėjo kalbinti pašnekovai, iki šiol šalies pardavėjų rinkoje egzistavo keli kraštutinumai – itin brangūs atvežtiniai baldai, individualiai gaminami baldai ir prekybos centruose siūlomos prekės. Standartinių prekių, kuriomis buvo galima naudotis iš karto, pasirinkimas buvo ribotas. „Ikea“ šią situaciją turėtų pakeisti.

Interjero specialistės bei „InArch“ direktorės Indrės Sunklodienės teigimu, „Ikea“ Lietuvoje labiausiai patiks tiems, kurie savo namų interjerą kuria patys. Galima spėti, jog potencialių klientų čia dauguma. Kitose šalyse dažniausi „Ikea“ prekybos centrų lankytojai – vidutines ar didesnes nei vidutines pajamas gaunantys asmenys, populiaru tarp jaunų ir pirmąjį būstą įsirenginėjančių šeimų. Remiantis koncerno skelbiama informacija, statistinis parduotuvių klientas – 42 metų, tai dažniau būna moterys negu vyrai.

„Ikea“ centruose išdėstytos ekspozicijos – atskiri kambariai, kurių kiekviename eksponuojama nuo kelių dešimčių iki šimto detalių. Perkant, pavyzdžiui, vaikų kambario baldus, iškart galima priderinti patalynės komplektą, šviestuvą, kilimėlį, žaismingas pakabas ir galiausiai žaislus.

„Ikea“ tinklo parduotuvėse galima rasti ir kiek brangesnės produkcijos, tačiau ši užima tik mažą dalį pasiūlos. Būtent mažos kainos greičiausiai taps patraukliausiu aspektu ir didelei daliai Lietuvos pirkėjų.

Vardas nėra naujiena

Naujasis prekybos centras Vilniuje sukurs apie 200 darbo vietų, tačiau koncernas Lietuvoje jau seniai yra tapęs vienu didžiausių užsakovų šalies baldininkams.

Šiuo metu Lietuvoje registruota 614 baldus gaminančių įmonių, bet tik maža dalis jų orientuojasi į šalies pirkėją – didesnė dalis produkcijos yra eksportuojama. Remiantis Statistikos departamento duomenimis, praėjusiais metais Lietuvoje pagaminta baldų už 2,97 mlrd. litų, eksportuota – už 3,1 mlrd. litų. Tuo metu į Lietuvą įvežta baldų vos už 614 mln. litų.

Didelė dalis išvežamos produkcijos tenka vieninteliam pirkėjui – „Ikea“. Kokia tiksliai, informacijos neteikia nei koncernas, nei šalies gamintojai. Bendrovės neslepia savo ryšių su koncernu, tačiau nenoriai skleidžia informaciją apie bendradarbiavimo mastą. Žinoma, kad iš didžiausių šalyje baldų gamintojų dešimtuko šešios eksportuoja per 90 proc. savo produkcijos, kuri keliauja į „Ikea“ parduotuves, daugiausia Europos rinkoje. Tarp šių įmonių yra „Vilniaus baldai“, „Klaipėdos baldai“, SBA koncerno įmonės, „Freda“, „Baldai jums“.

Su „Ikea“ pažįstami ne tik šalies baldininkai, bet ir pirkėjai, traukiantys į artimiausią parduotuvę Lenkijoje. Be to, prekes iš kaimyninėje šalyje esančių tinklo atstovybių už tam tikrą mokestį galima įsigyti ir per tarpininkus.

Internete galima rasti keliolika telefono numerių asmenų, siūlančių atvežti prekes iš Lenkijos. Vienas jų, metus baldus vežantis Erikas Misevičius, tikina, jog ši veikla – pagrindinis pragyvenimo šaltinis. Du kartus per mėnesį į Lenkiją vykstantis vyras teigia, jog kaskart atveža prekių už maždaug 25 tūkst. litų.

Ieškos konkurencinių nišų

Lietuvoje pagal franšizę „Ikea“ atidarysiantys islandai projekto detalių neatskleidžia. Tačiau žinoma, kad parduotuvė iš esmės nebus kitokia nei tradicinė „Ikea“, valdoma koncerno. Veikiausiai nesikeis ir švedų baldų įmonei gaminantys lietuvių baldininkai – kaip ir iki šiol, taip ir atidarius Vilniuje parduotuvę gaminiai keliaus į perskirstymo punktus Vokietijoje, Švedijoje ir kitose šalyse.

Visą savo produkciją švedams tiekiančios bendrovės „Freda“ generalinio direktoriaus Antano Ėmužio teigimu, jų produkcijos apimtys daugiausia padidės 0,3 proc. – tiek, kiek asortimento pareikalaus nauja „Ikea“ parduotuvė.

I. Sunklodienės teigimu, „Ikea“ atėjimas privers keistis šalyje veikiančius baldininkus, kurių pagrindiniai klientai buvo Lietuvos pirkėjai, tačiau šiems išnykimu dar negresia: „Individualūs gamintojai išliks, nes ne visur ir ne visada galima pritaikyti standartinius gaminius. Be to, individualumo ir išskirtinumo poreikis skatins ieškoti kitokių ir nematytų sprendimų – atsiradus „Ikea“ atsiras tikimybė, kad didžioji namų dalis bus apstatyta vienodais baldais, kaip buvo sovietų laikais.“

„Ikea“ atėjimo gali nesibaiminti kiek kitokius produktus siūlantys gamintojai, įsitikinusi Loreta Valaitienė, bendrovės „Lauksva“ pardavimo direktorė. Pašnekovės teigimu, bendrovė jau dabar bando užimti tas nišas, kurioms „Ikea“ nesudarytų konkurencijos: įvairesnis minkštų baldų pasirinkimas, funkciniai baldai.

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų