Kinijos „mažoji Meka“ (Scanpix nuotr.)

Šalin arabišką stilių: Kinijos represijos prieš islamą nebeapsiriboja Sindziangu

Šalin arabišką stilių: Kinijos represijos prieš islamą nebeapsiriboja Sindziangu

Komunistų partijos taikiklyje – milijonai kitų musulmonų

Ant Duandziapingo kaimo leidžiasi tamsa. Keli vyrai su baltomis kepuraitėmis traukia į didelę mečetę. Metas vakariniam magribui – ketvirtoms iš penkerių pamaldų, kurias kasdien lanko uolūs musulmonai. Vyrams dar nepriėjus aukštų geltonų pastato sienų aišku, kad kažkas ne taip. Į akis krinta, kad šventovę supa keturi minaretai su auksiniais pusmėnuliais padabintomis smailėmis. Bet jie apstatyti pastoliais, uždengtas žalias tinklas – ir ne dėl remonto.

Nepraėjo nė šešeri metai, kai šimtai musulmonų vyrų buvo susirinkę mečetės kieme atšvęsti naujos arabiško stiliaus maldų salės užbaigtuvių. Statybos kainavo 9,8 mln. juanių (1,25 mln. eurų) – padorią sumą, nors sritis oficialiai priskiriama skurstančioms. Iškilmes tąkart palaimino oficiali valdžia. Buvo atvykęs imamas iš vienos svarbiausių provincijos sostinės Landžou mečečių.

Dalyvavo aukštas vadovas iš Kinijos islamo asociacijos, kurią palaiko valdžia.

Dabar daug kas pasikeitė. Tankiai musulmonų gyvenamoje Linsios prefektūroje, priklausančioje Gansu provincijai, kurios vienoje pusėje – Tibeto kalnynas, kitoje – Siandziangas, virš Duandziapingo ir dar šimtų kaimų ir miestų papūtė šalti politiniai vėjai. Ne viename Linsios kaime stovi bent viena mečetė su toli ir plačiai matomais minaretais. Pastoliais apstatytoje Duandziapingo mečetėje telpa 3 tūkst. maldininkų. Didybe ji nėra neįprasta. Pastaruoju metu Linsios, pramintos Kinijos „mažąja Meka“, kaimo vietovių bendruomenės varžėsi, kuri pasistatys įspūdingesnę mečetę. O dabar vyriausybė ne tik įtempė vadžias, bet ir griežtina tikėjimo kontrolę.

Gerai žinoma, kokios baisybės vyksta Kinijai kovojant su islamu Sindziange. Prieš porą metų pasirodė pranešimų, kad provincijoje kuriamas milžiniškas gulagas. Į jį sukišti šimtai tūkstančių etninių uigūrų – neretai tik už esą per didelį pamaldumą. Kinijoje gyvena apie 10 mln. uigūrų, bet jie sudaro tik apie pusę šalyje gyvenančių musulmonų. Linsioje musulmonų – per 1,1 mln., daugiausia iš chuėjų ir dongšiangų etninių grupių. Kitur Kinijoje išsibarsčiusios likusios musulmonų bendruomenės – daugiausia chuėjų (žr. žemėlapį). Dėl separatistinių ir teroristinių nuotaikų Sindziange uigūrai iš musulmonų grupių tramdomi žiauriausiai. Bet padariniai pasiekė ir kitus tikinčiuosius, negyvenančius Sindziange.

Vyriausybės požiūris į šalies musulmonus pradėjo keistis 2016 m., kai Kinijos vadovas Xi Jinpingas pristatė planus sinifikuoti šalies religijas. Pagrindiniais taikiniais tapo krikščionybė ir islamas, stiprių ryšių su užsieniu turinčios religijos. Pareigūnai nusprendė pašalinti užsienio įtaką, laikomą pavojinga Komunistų partijai. Islamo atveju iš dalies siekta, kad neplistų radikalizmas, o su juo ir terorizmas.

Tačiau nėra žinoma, kad kitose Kinijos provincijose gyvenantys musulmonai turėtų ryšių su teroristais. Chuėjai buvo pavyzdiniai šalies musulmonai, visai nepanašūs į Sindziango uigūrus, ne vieną dešimtmetį nepatenkintus kinų valdymu. Siekdami išlieti nepasitenkinimą, kai kurie uigūrai kartais griebiasi žiaurumų. Bet iš arabų ir persų prekeivių kilę ir prieš daugiau kaip tūkstantį metų Kinijoje apsigyvenę chuėjai apie separatizmą negalvoja. Daugybę amžių tuokdamiesi su vietiniais jie etniškai asimiliavosi su haniais, sudarančiais daugiau kaip 90 proc. gyventojų. Tibeto ir hanių bendruomenėms Linsios chuėjai istoriškai buvo svarbūs prekybos tarpininkai. Daugelis praturtėjo prekiaudami kininiu kordicepsu, nuo seno žinomu kinų liaudies medicinos preparatu ir afrodiziaku, renkamu Tibeto kalnagūbriuose. Linsioje veikia viena didžiausių didmeninės prekybos šiuo parazitiniu grybu rinkų šalyje, joje daugiausia prekiauja musulmonai.

Duandziapinge suręsti pastoliai rodo vyriausybės nerimą, kad Linsios musulmonai iš svetimų kraštų islamo perima tą pačią įtaką, kuri, jos teigimu, įpūtė konfliktą Sindziange. „Dar nėra buvę sudėtingesnio su islamu susijusio darbo kaip dabar“, – pernai liepą susirinkime su aukštais pareigūnais kalbėjo Gansu partijos vadovas Lin Duo.

Šalin kupolus

Vienas sinifikacijos tikslų – kad būtų mažiau ryškių Kinijos ir arabiškų šalių islamo sąsajų. Pekinui ypač neramu, kad Saudo Arabija, musulmonų piligrimus iš Kinijos traukianti ne mažiau nei kitų kraštų maldininkus, apnuodys Kinijos islamą puritoniškuoju vahabizmu, kuris dažnai siejamas su ekstremizmu. Bet siekiant užkirsti tam kelią nukenčia daug musulmonų, kurie neturi polinkio kariauti. Šalies pietuose Guangdžou pareigūnai kovo mėnesį pažadėjo, kad pranešus apie „nelegalią religinę veiklą“ galima tikėtis iki 10 tūkst. juanių (1270 eurų) premijos. Tarp pažeidimų ir privačios kelionės į Meką, nes Kinijos musulmonai gali dalyvauti tik oficialiai rengiamose išvykose.

Duandziapingo mečetė kaip tik ir nukentėjo. Pareigūnų nurodymu arabiško stiliaus minaretus reikia pakeisti kiniškais. Prie įėjimo kabo vaizdas, kaip atrodys pertvarkyta mečetė – užriestos kiniško stiliaus atbrailos ir žalios čerpės ant minaretų. O centrinį kupolą pakeis paviljoną primenanti konstrukcija, taip pat būdinga klasikiniam Kinijos stiliui.

„Vyriausybė sako, kad turime tai padaryti, tai ir darome“, – pasakojo prižiūrėtojas. Pasak jo, darbai neužgaus jautrių religinių jausmų ir juos finansuoja valdžia. Iš kitų gyvenviečių, kur vyksta panašūs darbai, ateina visai kitokios žinios. Netoli esančioje Kanglėje gyvenantis chuėjus neramiai stebi tenykštę mečetę, kurios minaretus taip pat supa pastoliai. Šis žmogus pasakojo, kad prieš kelias dienas, kai religinius klausimus tvarkantys vietos valdininkai liepė nugriauti 2014 m. pastatytus minaretus, buvo „neramumų“. 2015 m. Linsios valdžia pavadino mečetę „pavyzdiniu religiniu objektu“, bet dabar nuomonę pakeitė.

Pernai rugpjūtį daug rimtesnių neramumų buvo Gansu kaimynystėje – Ningsios chuėjų autonominiame rajone, kur gyvena apie penktadalį Kinijos chuėjų. Tris dienas tūkstančiai musulmonų iš Veidžou protestavo prie didžiulės mečetės: iš pradžių prieš vyriausybės įsakymą nugriauti visą pastatą, nes jis iškilo negavus planuotojų leidimo, o vėliau prieš pakoreguotą pasiūlymą apsiriboti kupolų pašalinimu. Vietos valdžia, beje, atsisakė planų, bet suirutė jai sukėlė nerimą. Lapkritį Ningsios partijos vadovas nuvyko į Sindziangą, kur pasirašė „bendradarbiavimo kovojant su terorizmu sutartis“. Jis pabrėžė, kad religiniu atžvilgiu abi provincijos turi panašumų, ir ištarė nieko gero nežadančius žodžius: „Būtent dėl to Ningsia atvyko pasimokyti iš Sindziango.“

Gansu provincijoje oficialioji Islamo asociacija pristatė 20 rekomenduojamų mečetės stogo projektų „su kiniškais bruožais“. Pareigūnai sako nebenorintys matyti pastatų „saudifikacijos“ ar „arabifikacijos“. Asociacija nurodė musulmonams atsisakyti paplitusios praktikos, kai mečetės statomos arba plečiamos negavus valdžios leidimo, taip pat mažinti „dydį ir ekstravagantiškumą“.

Be to, asociacija bando griežčiau kontroliuoti pačią religiją. Gansu islamo mokytojai gavo nurodymą nepriimti naujų svetimšalių nešamų doktrinų. „Nieko, ko iki šiol neturime savo šalyje, nereikėtų priimti iš užsienio, – nurodoma kovo mėnesį paskelbtoje metinėje asociacijos ataskaitoje. – Jei ko nors čia, vietoje, nėra, nereikėtų tam pritarti, jei tai atėjo iš kitur.“

Sinifikuojant vykdoma ir „keturių aspektų“ kampanija, kurios tikslas – kad kiekvienoje mečetėje būtų pakabinta valstybės vėliava, skleidžiama su Kinijos religiją reglamentuojančiais įstatymais susijusi propaganda, diegiamos „kertinės socialistinės vertybės“ ir propaguojama „iškili tradicinė [šalies] kultūra“. Linsioje jau matomi rezultatai. Virš daugelio mečečių plevėsuoja vėliava, kiemuose pastatyti skydai apie socializmo svarbą islamui, dvasininkams liepta religiniuose mokymuose nepamiršti socialistinių vertybių ir reguliariai atestuotis atitinkamoje srityje, kad neprarastų leidimo mokyti. Kai partijai Linsioje vadovaujantis Guo Heli birželį lankėsi vietos mečetėse, jis bandė griežtoms priemonėms suteikti teigiamą atspalvį. „Turime mažinti religinės veiklos dažnumą, trukmę ir mastą“, – kalbėjo vadovas, neva tada tikintieji bus „mažiau apkrauti“.

Valdžia taip pat bando mažinti islamo įtaką visuomenėje. Todėl Linsioje siekiama, kad „neplistų“ terminas „halalas“. Provincijos pareigūnai kaltina, kad pagrindinio Linsios miesto planuose plėsti vietos halalinių produktų sektorių „religiniams aspektams teikiama per didelė svarba“. Siekdami mažinti arabiškumą, pareigūnai įsakė restoranams iškabose neberašyti „halalo“ arabiškais rašmenimis, kaip daugelis darė. Dabar liko tik žymės – daugelis musulmoniškų Kinijos restoranų (neseniai ir Pekine) uždažė arba nulupo arabiškus rašmenis.

Galbūt valdininkai tikisi, kad perdarius Duandziapingo mečetę islamas mažiau kris į akis, kaip pakrantės provincijų pareigūnams šimtais pašalinus didžiulius kryžius nuo bažnyčių, kad krikščionybė liktų mažiau pastebima. Laikantis pernai patvirtintų taisyklių, kurios draudžia statyti „per daug aukštas“ mečetes, bus sumažintas Duandziapingo minaretų aukštis. Mečetės taip pat gavo nurodymą sumažinti garso sistemų galingumą, o valdininkai uoliau stengiasi, kad į maldos namus neitų vaikai, draudžia nepilnamečiams lankyti tikybos pamokas.

Kol kas Linsios valdžia nekontroliuoja islamo taip griežtai kaip Sindziango, kur musulmonus, jei niekas jų neįmeta į „profesinio mokymo centrą“ (t. y. įkalinimo stovyklą), akylai stebi skaitmeninės priemonės, nuolat supa policija, o į jų namus nosis kaišioja valdininkai. Linsioje liko nemažai arabiško stiliaus minaretus išsaugojusių mečečių (pasak vietinių, juos statyti pigiau nei kiniškus, kuriems reikia įgudusių dailidžių ir brangaus medžio). Kol kas tik keletas mečečių gavo įsakymą perdaryti minaretus, kaip sakė vietinis chuėjų kultūros ekspertas. Jo teigimu, ekstremizmas tose vietose „neišpopuliarėjo“.

O valdžia tvirtina, kad jis plinta. Liepą centrinės valdžios inspektorių komandos vadovė sakė, kad kai kur Gansu „religinių ekstremistų pajėgos“ jau „dominuoja“ politiniuose liaudies organuose ir juos „ardo“. Ji teigia, jog „tai dėmesio verta problema“. Pareigūnai lengva ranka lipdo ekstremizmo etiketę, dažnai net kalbėdami apie elgesį, kuris daugelyje kitų šalių būtų laikomas elementariu religiniu uolumu. Galbūt kitų Kinijos provincijų musulmonai ir išvengs siaubingo uigūrų likimo, bet jie turi pagrindo nerimauti.

Komentarai

  • bitrix карточки товаров загрузим для вас по ссылке…

    Предлагаю автоматический парсинг интернет-магазинов и сайтов любой сложности
    А также загрузку-импорт контента или карточек товаров на сайт.
    Parsing-grabbing content on sites and automatically filling online stores with product cards.
    Парсинг и импорт 1000 карточек товаров стоит 3000 руб.
    Устанавливаем модули импорта контента.
    Делаем автоматическое наполнение интернет-магазинов, сайтов.
    Парсинг карточек товаров интернет-магазинов (автоматический сбор).
    Парсинг статей и контента сайтов.
    Наполнение любых движков сайтов.
    Импорт Номенклатуры в 1С с любого сайта.
    Создание интернет-магазинов 8 тыс руб
    Skype anato27 . Tel/Viber/WhatsApp +79818525114

    • Atsakyti
Rodyti visus komentarus (1)

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų