Jau septyniasdešimt metų kelyje. (Gamintojų nuotr.)

Galia ir greitis

Galia ir greitis

70 metų jubiliejų mininti legendinių sportinių automobilių gamintoja adrenalino pliūpsnių suteikia ir savo konkurentams

Ferdinandą „Ferry“ Porsche pagaminti pirmąjį savo vardo modelį paskatino kaprizinga priežastis – jis nerado automobilio, kurį pats norėtų vairuoti. Taip 1948-aisiais pro gamyklos vartus Austrijoje išriedėjo „Porsche 365“ – sportinis kupė, nutiesęs kelią vienai sėkmingiausių ir unikaliausių automobilių bendrovių pasaulyje.

Lygus asfaltas su staigiais posūkiais ir ilgais linkiais kalvotoje Juodkalnijoje prie „Porsche 718 Cayman“ vairo leidžia pajusti tai, už ką ši automobilių gamintoja pelnė turtingų vairavimo entuziastų simpatijas. Tačiau užkariaujant naujas rinkas nebepakako žemo svorio centro, kietos pakabos ir lyg kareivis paklusnaus vairo – ištobulintų „Porsche“ bruožų, sukūrusių sportinių automobilių gamintojos reputaciją. Prakutusiems Rusijos, Kinijos, arabų šalių verslininkams reikėjo kitokio derinio – prabangos, galios ir legendinio prekės ženklo.

Ar šį modelį būtų palaminęs F. Porsche, svarsčiau transporto grūstyje prie vos judančio sedano „Porsche Panamera E Hybrid“ vairo, kurio galingas benzininis variklis ramiai snaudė, o ratus suko nedidelis elektros motoras.

Mažas SUV? Kodėl gi ne?

„Porsche“ pastaruosius penkiolika metų demonstravo gebėjimą prisitaikyti ir iš nišinės sportinių automobilių gamintojos tapo pelno mašina, konkuruojančia su didžiaisiais „Premium“ klasės automobilių gamintojais.

2003 m. tik sportinius kupė ir kabrioletus gaminusi „Porsche“ gerokai nustebino paskelbusi apie SUV „Cayenne“ gamybą. Būdama „Volkswagen“ grupės dalimi, bendrovė dalijasi technologijomis ir agregatais su kitais giminingais gamintojais. Naujausias „Cayenne“ modelis gaminamas ant tos pačios platformos kaip ir kiti „Volkswagen“ grupės didieji SUV – „Audi Q7“, „Lamborghini Urus“, „Bentley Bentayga“ ir „Volkswagen Touareg“. Tai padeda sumažinti naujų modelių kūrimo ir gamybos kaštus, o prabangos grandinėje aukščiau stovintys prekės ženklai generuoja didesnę pelno maržą, kuri, „Porsche“ požiūriu, privalo siekti daugiau nei 15 proc. „Bloomberg“ pernai suskaičiavo, kad pardavus vieną automobilį, „Porsche“ lieka vidutiniškai 15 tūkst. eurų. BMW ir „Daimler“ rezultatas – 4,4 tūkst.

Gauti daugiau pelno reikia naujų pirkėjų, kurie nori įvairių modelių. Todėl nieko nuostabaus, kad 2009 m. „Porsche“ paskelbė apie prabangaus sedano „Panamera“, o 2013-aisiais – miesto visureigio „Macan“ gamybą.

Tai atsispindi rezultatuose. Šių metų pirmąjį pusmetį „Porsche“ pasaulyje pardavė per 130 tūkst. automobilių – daugiau nei pusė jų sudarė „Cayenne“ (28 700) ir „Macan“ (46 600), o „Panamera“ modelių parduota 20 500. Didžiausios „Porsche“ rinkos buvo Kinija, nors ši ir smuko, JAV bei Vokietija.

Elektros era

Pieš mėnesį „Porsche“ pranešė atsisakanti dyzelinių variklių, o dar vienas lemtingas posūkis bendrovės laukia kitais metais – penkerius metus plėtotas elektromobilio projektas „Mission E“ pasieks konvejerius, nuo kurių ims riedėti ketverių durų kupė „Taycan“.

Į elektromobilių gamybą bendrovė investavo 6 mlrd. eurų, buvo sukurta 1200 naujų darbo vietų. „Po 2025-ųjų daugiau nei pusė „Porsche“ modelių bus elektrifikuoti“, – tvirtino Lutzas Meschke, „Porsche“ direktorių valdybos pirmininko pavaduotojas.

„Porsche“ nemano, kad kada nors gamins automobilius be vairo.

„Taycan“ tiesioginiu konkurentu vadinamas „Tesla Model S“, tad „Porsche“ įsibrauna į dar vieną automobilių rinkos segmentą, tačiau pirkėjai netruks sulaukti įvairesnių elektromobilių modelių.

Efektyvūs elektriniai motorai dinamiškumo suteikia net ir kasdieniams automobiliams, tad kovojant dėl elektromobilių pirkėjų greitis vertinamas ir kita prasme – įkrauti „Tesla Model S“ 80 proc. baterijos talpos greitojo įkrovimo stotelėje trunka apie 45 minutes. „Porsche Taycan“ žada būti gerokai greitesnis. „Volkswagen“ grupė, BMW, „Daimler“ ir „Ford“ Europoje pradėjo plėtoti greitojo įkrovimo stotelių tinklą „Ionity“, o „Taycan“ bus pirmasis automobilis, technologiškai galėsiantis išnaudoti visą naujų įkrovimo stotelių pajėgumą – debiutinio „Porsche“ elektromobilio baterija iki 80 proc. bus įkraunama vos per 15 minučių. Nuvažiuoti pusantro šimto kilometrų pakaks pasikrauti vos penkias minutes.

Kiek kitaip nei konkurentai „Porsche“ žvelgia į automobilių skaitmenizaciją. Skeneriais ir vaizdo kameromis apginkluoti, nuolat prie interneto prijungti automobiliai tampa vis savarankiškesni, patys geba įveikti posūkius užmiesčio kelyje ar manevruoti stovėjimo aikštelėje, ir anksčiau ar vėliau taps visiškai savivaldžiai. Tačiau „Porsche“ nemano, kad kada nors gamins automobilius be vairo. Greitai perduodamų duomenų teikiamas galimybes bendrovė sieks paversti įvairiomis grąžą duodančiomis paslaugomis. Gal norėtumėte prieš savaitgalį lenktynių trasoje savo 911 užsisakyti ir internetu atsisiųsti daugiau arklio galių? „Porsche“ atstovai sako, kad ateityje galės tai pasiūlyti. „Ferry“, tikėtina, tam pritartų.

 

(Gamintojų nuotr.)

Klano reikalai

„Porsche“ vardas su pagarbia baime tariamas ne tik sportinio vairavimo entuziastų ar inžinierių lūpose, bet ir finansų pasaulyje.

Šiuo metu „Porsche SE“ kontroliuojančioji bendrovė valdo 30,8 proc. akcijų, suteikiančių 52,2 proc. balsavimo teisių, „Volkswagen“ grupėje, kuriai priklauso dvylika automobilių gamintojų: „Audi“, „Seat“, „Škoda“, „Bentley“, „Bugatti“, „Lamborghini“, „Porsche“, „Ducati“, „Volkswagen“ keleivinių ir komercinių automobilių padaliniai, „Scania“ ir MAN.

„Porsche SE“ buvo sukurtas 2007 m., atskyrus automobilių gamybos bendrovę „Porsche AG“. „Porsche SE“ lygiomis dalimis valdo Porsche ir Piëchų šeimų nariai, kurie yra „Volkswagen Beetle“ sukūrusio inžinieriaus Ferdinando Porsche palikuonys. F. Porsche susilaukė sūnaus Ferdinando „Ferry“ (nuotr. su savo sūnumis), sukūrusio „Porsche“, ir dukters Louise, kuri ištekėjo už Antono, dinastijos atšakai suteikusio Piëcho pavardę.

Šeimų santykiai ne visada buvo sklandūs. Didelis konfliktas kilo prieš trejus metus, kai „Volkswagen“ grupės valdybos pirmininkas Ferdinandas Piëchas pareiškė nepasitikėjimą generaliniu direktoriumi Martinu Winterkornu. F. Piëcho pusbrolis Wolfgangas Porsche (abu jie – Ferdinardo Porsche anūkai) tam pasipriešino ir sutelkė kitus „Volkswagen“ grupės akcininkus prieš F. Piechą, vadinamą įtakingiausiu Vokietijos automobilių pramonės žmogumi. Pastarasis galiausiai turėjo pasitraukti iš „Volkswagen“ grupės valdybos pirmininko pareigų. 75-erių W. Porsche iki šiol užima svarbius postus „Volkswagen“ grupėje ir „Porsche SE“. Jaunesni abiejų šeimų atstovai taip pat dirba „Porsche SE“ stebėtojų taryboje.

2007–2009 m. „Porsche SE“ sukėlė didžiulę audrą finansų rinkose. Maža, bet itin pelninga sportinių automobilių gamintoja ėmė agresyviai supirkinėti „Volkswagen“ grupės akcijas, taip 2008-ųjų spalį jų kainą pakeldama nuo maždaug 200 iki 1005 eurų. Akimirkai „Volkswagen“ tapo brangiausia bendrove pasaulyje. Į šį akcijų kainų suktinį įsitraukė ir biržų spekuliantai. „Volkswagen“ akcininkai atsakydami nusitaikė į „Porsche“ akcijas. Investuotojų ir akcininkų kova baigėsi susitarimu, paklojusiu kelią „Volkswagen“ ir „Porsche“ susijungimui.

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų