D. Chappellas: užtikrinu, kad debesija atpigs

D. Chappellas: užtikrinu, kad debesija atpigs

Informacinių technologijų (IT) vizionierius amerikietis Davidas Chappellas įsitikinęs, kad debesų kompiuterijos paslaugos įsigalės kaip kadaise elektra. Apie būsimus IT rinkos pokyčius su bendrovės „Microsoft“ svečiu kalbėjosi IQ ekonomikos redaktorius Andrius Matuliauskas.

Ką vadinate debesų kompiuterija? Ar tai, ką šis terminas apibūdina, per pastaruosius penketą metų pasikeitė?

– „Debesų kompiuterija“ niekada neturėjo tikslios apibrėžties, todėl sunku pasakyti, ar šioje srityje kas nors pakito. Man debesų kompiuterija reiškia tris dalykus. Pirmas iš jų anksčiau vadintas žodžių junginiu „programinė įranga kaip paslauga“, pavyzdžiui, pašto tarnyba „Gmail“, interneto biuro programos „Office 365“ ar verslo procesams valdyti skirta „Salesforce CRM“. Antras vadintas platformomis – tai „Azure“ ar „Amazon Web Services“, kuriose galima paleisti taikomąsias programas. Trečias dalykas ne visai korektiškai įvardytas privačiąja debesija.

Pagrindinis pokytis, kurį pastebėjau per pastaruosius keletą metų, yra tai, kad susidomėjimas privačiąja debesija mažėja. Šiandien kalbant apie debesų kompiuteriją galvoje turimos debesijos pagrindu veikiančios programos ar paslaugos. Kadangi pati debesija yra daugiausia 10 metų senumo reiškinys, pagrindinė tendencija tėra plintantis jos naudojimas. Galiu užtikrinti, kad daugelis mums įprastų programų bus perkeltos į debesiją ir būtent taip jomis naudosimės ateityje. Dalis mano konsultuojamų bendrovių jau laikosi požiūrio „debesija – pirmiausia“. Jų pasirinkta naujovė turi veikti debesijoje, nebent yra svarių priežasčių, kodėl galėtų būti kitaip.

Ar sutiktumėte su teiginiu, kad debesų kompiuterija lengviau prasiskynė kelią iki paprastų vartotojų, o verslas į ją vis dar žvelgia gana atsargiai? Kiek tai susiję su saugumu?

– Kai kurias debesijos paslaugas, pavyzdžiui, elektroninį paštą, paprasti vartotojai perėmė greičiau už verslą. Bet šiandien „Microsoft“ internetinis biuro programų rinkinys „Office 365“ atneša milijardines pajamas per metus, verslo procesų valdymo platforma „Salesforce CRM“ taip pat plačiai paplitusi. Debesijos pagrindu veikiančios programos verslo srityje jau populiarios. Kadangi debesijos kaina dėl didelės konkurencijos rinkoje toliau mažės, tokio tipo paslaugos neišvengiamai populiarės.

Verslas atsargesnis dėl vienintelės priežasties – pasitikėjimo. Jam pelnyti reikia laiko. Paprasti vartotojai labiau rizikuoja, o įmonės nelinkusios to daryti. Ypač konservatyvios didelės korporacijos. Tam tikros grėsmės vis dar egzistuoja ir daug IT specialistų dėl to nerimauja, nors šiandien tokios rizikos gali būti suvaldytos.
Žmonės į saugumą žvelgia neracionaliai, nors tai yra kertinis barjeras pereinant prie debesijos. Kartais sunku patikėti, kokius dalykus e. paštu siunčia žmonės, tarsi tai būtų absoliučiai saugus būdas. Kai kurie vadovai man tvirtina, kad jie niekada nelaikytų įmonės informacijos nuotoliniuose serveriuose, ir čia pat su manimi pasidalija svarbiais dokumentais per „Dropbox“. Tiesiog neįtikėtina.

Pakalbėkime apie pranašumus. Apie vieną – mažėjančią kainą – jau užsiminėte. Vis dėlto ne visi su tuo sutinka. Pavyzdžiui, pigiau nusipirkti automobilį iš karto negu išsimokėtinai. Ar nėra taip, kad įsigyti savo sistemas yra brangu, bet ilgainiui jos atsiperka?

– Geras klausimas. Jeigu kalbėsime apie tokias paprastas paslaugas kaip elektroninis paštas, verslui tokius serverius tikrai pigiau nuomotis. Palyginti sudėtingesnes debesijos platformas jau sunkiau. Dažnai debesijos paslaugų kainos palyginamos tik su techninės įrangos kaina, bet tai ne visai tikslu. Norint nuolat naudotis paslaugomis, reikia ne tik techninės įrangos, bet ir vietos jai laikyti, tiekti elektros energiją, ją prižiūrėti. Abejoju, kad debesijos paslaugos brangesnės negu nuosava įranga. Jei tam tikrais atvejais taip yra, galiu užtikrinti, kad po kelerių metų viskas pasikeis. Tokios paslaugos sparčiai pinga dėl didelių rinkos žaidėjų konkurencijos, nes nuolat ieškoma būdų, kaip jas optimizuoti.

Pagaliau kaina nėra vienintelis pranašumas. Debesijos paslaugos lankstesnės, nes reikalingus išteklius įmonės gali gauti per kelias minutes, jos lygiai taip pat greitai gali jų atsisakyti. Tai irgi turi vertę.

Tokie įsitvirtinę programinės įrangos kūrėjai kaip „Microsoft“, „Oracle“ ar „Adobe“ norėtų, kad prie debesijos apskritai nebūtų pereita.

Debesijos paslaugos atpigina inovacijas, kai už tuos pačius pinigus vietoj trijų idėjų gali išbandyti dešimt, nes tau nereikia įsigyti specifinės įrangos. Klaidos tampa pigesnės, sėkmės tikimybė taip pat išauga. Tai viena priežasčių, kodėl Silicio slėnyje rizikos kapitalo investuotojai reikalauja, kad pradedančiosios įmonės naudotųsi tik debesų kompiuterijos platformomis. Pinigų nuosavai įrangai įsigyti joms niekas neduoda.

Pakalbėkime apie šių paslaugų teikėjus. Pavyzdžiui, anksčiau „Microsoft“ išleidus naują programos versiją, daugelis ją įsigydavo ir bendrovė gaudavo didžiąją dalį pajamų iš karto. Programas perkeliant į debesiją ir imant taikyti mėnesinį mokestį, tos pačios pajamos gaunamos per kelerius metus. Kokią įtaką tai turi šių programų ir paslaugų kūrėjams?

– Tai svarbus klausimas. Pirmiausia, tokie įsitvirtinę programinės įrangos kūrėjai kaip „Microsoft“, „Oracle“ ar „Adobe“ norėtų, kad prie debesijos apskritai nebūtų pereita. Šios bendrovės turėjo patvirtintus verslo modelius ir jie gerai veikė. Bet įmonės priverstos prisitaikyti prie besikeičiančios rinkos, naujų poreikių.
Iš tiesų pajamų modelis kinta ir tai svarbu. „Adobe“ pereidama į debesiją investuotojus perspėjo, kad bendrovės pajamos artimiausioje ateityje sumažės. Taip, šis procesas nebus lengvas. Tam gali prireikti ir naujų darbuotojų, kurie sugebėtų parduoti ne atskirus produktus už didelę kainą, o paslaugų prenumeratą už palyginti menką mėnesinį mokestį. Įmonės privalės žengti šiuo keliu, nes kito pasirinkimo nėra.

Dar vienas aspektas – ateityje neliks prasmės kas tam tikrą laiką išleisti naujas programų versijas, nes debesijos klientams svarbu, kad paslaugos tiesiog patikimai veiktų. Todėl programinės įrangos kūrėjai paslaugų patobulinimus ir naujinius pristatys nuolat. Išloš klientai, nes jie visada galės naudotis geriausiu produktu.

 „Microsoft“ apklausa parodė, kad daugiau kaip pusė verslo atstovų mano, jog debesų kompiuterija taps vis svarbesniu veiksniu siekiant geresnių veiklos rezultatų. Kaip tai turėtų paskatinti geresnius rezultatus?

– Tai naujos inovacijų galimybės ir greičiau pasirodantys programinės įrangos naujiniai. Kitas dalykas, jei paklausite vadovų, kuriems iš jų patinka valdyti nuosavą IT ūkį, daugelis pripažins, kad to jie nekenčia. Visus šiuos dalykus patikėjus partneriui iš šalies, galima daugiau dėmesio skirti pagrindiniam įmonės tikslui ir jos paslaugoms. Šiuo atveju mėgstu pasitelkti analogiją iš XIX a. Tuo metu, kai buvo išrasta elektra ir prasidėjo gamyklų elektrifikacija, iš pradžių visos statė nuosavus generatorius. Bėgant laikui vadovai suprato, kad pigiau ir patikimiau pirkti centralizuotai tiekiamą elektros energiją. Kiekvieną gamyklą paversti elektrine, kai atsirado didelės elektrinės, nebeliko prasmės. Taip pat nutiks ir su IT paslaugomis versle.

D. Chappellas

Viskonsino-Madisono universitete, JAV, įgijo kompiuterių mokslų magistro laipsnį.

Dirbo programuotoju ir kūrė tinklo programinę įrangą, šiuo metu yra konsultacijų įmonės „Chappell & Associates“ direktorius.

Rašo ir skaito pranešimus debesų kompiuterijos temomis įvairiose pasaulio šalyse.

Technologijų klausimais konsultavo „Microsoft“, HP, IBM, Stanfordo universitetą ir kitus.

 

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų