(„Montblanc“ nuotr.)

Žalia – laikrodžių scenos primadona

Žalia – laikrodžių scenos primadona

Vartotojams nuolat reikia naujų dirgiklių, kurie yra pagrindinė motyvuojanti jėga. Vieni madingi dalykai atsiranda tarsi iš niekur, o kiti yra ryškūs epochos ženklai. Anot Vido Rachlevičiaus, šiais metais laikrodžių pasaulyje akį traukia gana ekscentriškai atrodanti žalia spalva.

Žalia yra nauja juoda. Toks yra naujausias, tačiau niekur viešai neiškabintas aukštos klasės laikrodžių pasaulio šūkis. Jis reiškia, kad juoda niekur nedingo, ji buvo, yra ir bus, bet žalia yra scenos primadona, ji dabar ant bangos.

Juoda spalva turi neginčytinų galių. Teoriškai, juoda reiškia, kad nėra jokios spalvos arba objektas sugeria absoliučiai visus regimojo diapazono bangų ilgius. Taigi vien „tokia fizika“ suteikia šiai spalvai milžiniškų techninių, emocinių ir kūrybinių galimybių, nes ji gali reikšti beveik bet ką. Platus reikšmių spektras suteikė jai daug privilegijų mados pasaulyje. Juk neteko girdėti nei apie „mažą rudą suknelę“, nei apie aprangos kodą „Red tie“? Vyrų aprangoje „Black tie“ kodas kaip vakarinės aprangos standartas vyrauja nuo maždaug XIX a. pradžios, o į moterų madą su trenksmu atėjo 1926 m., kai Coco Chanel pristatė mažas juodas sukneles. Nuo to laiko juoda yra visur.

C. Chanel turbūt būtų reikšmingai pakėlusi antakį, kai maždaug prieš dešimtmetį nuskambėjo šūkis, kad mėlyna yra nauja juoda. Visi ir viskas puikiai atrodo tamsiai mėlynos spalvos! Garsūs vyrai metė iššūkį ir „Oskarų“ ceremonijose, ir Kanuose: Jasonas Sudeikis, Kevinas Spacey, Ryanas Goslingas ir kiti ant raudonų kilimų pasirodė pasirinkę „Blue tie“. Beje, jokia kita spalva iki šiol nesugeba mesti bent kiek rimtesnio iššūkio mėlyniems džinsams.

Viena madingiausių 2019-ųjų sezono spalvų yra alyvuogių žalia. Mados pasaulis vėl skelbia: „Žalia yra nauja juoda!“ arba „Gelbėkime pasaulį stilingai!“ Tvari mada? Misija itin sudėtinga ir įmanoma tik teoriškai, o ar gali būti „žalia“ aukštos klasės laikrodžių pramonė? Gali, tačiau vieniems tai yra įsipareigojimas ir ilgalaikė strategija, o kitiems – tiesiog madinga spalva.

Vis daugiau žmonių visame pasaulyje susimąsto: ką aš vartoju, ar man tiek reikia, kokie yra mano vartojimo padariniai? Ši mąstymo tendencija neaplenkė ir laikrodžių pramonės. 9-asis praėjusio amžiaus dešimtmetis buvo bling-bling ir pašėlusio vartojimo era. Vėliau prasidėjo santūresnio išlaidavimo laikas, atsirado „Fair trade“ („Sąžiningos prekybos“) ir natūralių produktų poreikis. Dabar daug kalbama apie tvarumą.

Tokia tendencija bei mąstymo kryptis neaplenkė ir laikrodžių pramonės. Štai vienas „Blancpain“ flagmanų „Fifty Fathoms“ yra glaudžiai susijęs su šios manufaktūros „Įsipareigojimo vandenynui“ ilgalaike iniciatyva. Ji tiesiogiai finansuoja ir ekspedicijas, tiriančias klimato pokyčių poveikį Antarktidai. Gerai žinoma „Rolex“ partnerystė su „National Geographic“, šie laikrodžiai jau aštuonis dešimtmečius yra įvairiausių ekspedicijų dalyviai. „IWC Schaffhausen“ turi išskirtinį modelį „Aquatimer Chronograph Edition Galapagos Islands“, kuriuo siekia atkreipti visuomenės dėmesį į vandenyno ir unikalių salų išsaugojimą. Taigi įvairios manufaktūros naudoja savo kolekcijas aplinkosauginei žiniai skleisti.

Vis daugiau žmonių visame pasaulyje susimąsto: ką aš vartoju, ar man tiek reikia, kokie yra mano vartojimo padariniai?

Nedidelė ir elitinė šveicarų laikrodžių manufaktūra „H. Moser & Cie.“, pasižyminti gana ekscentriškomis iniciatyvomis, kurių taip nemėgsta gana puritoniška ir pasipūtusi šios šalies laikrodžių pramonė, šiemet pristatė naują šūkį – „Make Swiss Made Green Again“. Ji paskelbė savotišką manifestą, kuriame teigiama, kad mūsų veikla daro tiesioginę įtaką aplinkai, ir ši tampa vis trapesnė. Norėdama atkreipti dėmesį į aplinkosaugos problemas, manufaktūra pagamino unikalų, beje, labai trapų „Moser Nature Watch“, kuris simbolizuoja „H. Moser & Cie.“ požiūrį bei įsipareigojimus. Mačiau jį ir laikiau rankoje. Tai daugiau nei „žalias“ mechaninis laikrodis – tai simbolis.

Visų pirma, jis yra šimtaprocentinis „Swiss Made“ – visos jo dalys, taip pat gyvi augalai ant korpuso, yra šveicariški, užauginti Šafhauzeno manufaktūroje ir puoselėti viso personalo. Šiuo unikaliu kūriniu manufaktūra įsipareigojo tris dalykus. Per 2019 m. atitikti visus Atsakingos juvelyrikos tarybos patvirtintus produktų sertifikavimo kriterijus. Nuo šių metų naujose kolekcijose bus naudojamas tik „Fair Trade“ auksas ir pasitelkiant pažangiausias gamybos technologijas iki minimumo bus sumažintas jos anglies dioksido pėdsakas. Žvelgiant į puikius deimantais nusagstytus laikrodžius, nereikėtų pamiršti, kad didele dalimi tai yra metalo apdirbimo pramonės produktas, o manufaktūrų cechai, kuriuose gaminamos dalys, niekuo nesiskiria nuo įprastų gamybos erdvių. Balti chalatai ir sterili aplinka – tik surinkimo etape.

Atidžiau patyrinėkime unikalųjį „Moser Nature Watch“. Jo korpusas iš plieno, bet nuolat… augantis: Alpių pievų pašarinės žolės, samanos, žemaūgės eševerijos, pipirnės, tradeskantės, svogūnų ūgliai. Gamintojas aiškina, kad laikrodį reikia laistyti du kartus per dieną. Ciferblatas – kerpėmis apaugęs natūralus Šveicarijos alpių mineralas. Ranka prisukamas mechanizmas, vadinasi, tai yra atsinaujinančioji energija. Beje, ir šio laikrodžio apyrankei reikalinga ypatinga priežiūra – ją būtina nuolat šienauti, nes žolės auga…

Kita šveicarų manufaktūra „Panerai“ šiemet pristatė „žalią“, bet visiškai „žemišką“ ir praktišką laikrodį „Panerai Submersible Mike Horn Edition 47 mm“. Jį apžiūrėjau Ženevoje – ir pats laikrodis, ir jo filosofija man paliko didelį įspūdį. Mike’as Hornas yra vienas garsiausių šių dienų keliautojų ir gamtos išsaugojimo ambasadorių, su „Panerai“ jį sieja ilgametė partnerystė. Bus pagaminta tik 19 tokių laikrodžių ir visi jų savininkai turės unikalią galimybę su M. Hornu kelias dienas praleisti Arktyje tyrinėjant jos ekosistemą.

Pats laikrodis yra galingas, bet labai lengvas. Jo korpusas pagamintas iš perdirbto titano, kuris naudojamas „Pratt & Whitney“ reaktyvinių variklių mentėms. Pirmą kartą šioje laikrodžių linijoje „Panerai“ panaudojo mėlyną tamsoje švytinčią medžiagą. Ši spalva išskiria laikrodį iš visos kolekcijos ir simbolizuoja jūrą. Labai įdomi ir apyrankė: minkšta, švelni, bet itin tvirta. Nežinant net sunku pasakyti, kokia tai medžiaga, nors primena apdorotą tekstilę. Iš tiesų tai yra perdirbtas plastikas, o vienai tokiai apyrankei pagaminti pakanka 3 PET butelių!

Gamta yra daugelio šveicarų laikrodžių manufaktūrų namai, nes pro daugelio jų langus gali matyti kalnus, slėnius, Alpių pievas. Gerokai arčiau gamtos šiemet ir „Montblanc“, kurios „1858“ laikrodžių linija simbolizuoja gyvenimo gamtoje ir žmogaus harmonijos su gamta filosofiją. Tai yra klasikinių praėjusio amžiaus 3-iojo ir 4-ojo dešimtmečio kišeninių laikrodžių ir chronografų „Minerva“ šiuolaikinė interpretacija su vintažiniais bronzos ir aliuminio korpusais, manufaktūriniais mechanizmais, žaliais ciferblatais ir tokios pat spalvos itin tvirtomis NATO tipo apyrankėmis. Jos rankomis išaustos Prancūzijos manufaktūroje, kuri gyvuoja daugiau kaip 150 metų.

Galerija

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų